Cestovky vyhlížejí úspěšné léto, prodeje rostou až o desítky procent

Po několika problémových letech mají cestovní kanceláře před prázdninami opět důvody k optimismu. Předsezonní prodej se hlavně velkým firmám vydařil, některé hlásí meziroční nárůst až o desítky procent. K hlavním příčinám řadí mimo jiné znovunabytou důvěru klientů v Řecko a jeho ostrovy.

„Myslím si, že trh na tom letos bude zcela určitě lépe než loni. Klienti už zjistili, že stávka v Aténách nemá žádný vliv na jejich dovolenou na Krétě, stejně jako že demonstraci v Káhiře nezaznamenají klienti na dovolené v Hurghadě,“ uvedl marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma. Největší česká cestovka hlásí ke konci května o polovinu více prodaných zájezdů než loni, což Zíma připisuje obecně vyšší poptávce po leteckých zájezdech a také nárůstu prodejů na první moment.

Výrazným růstem tržeb se chlubí i CK Kovotour Plus. Její majitel Jiří Hájek rovněž hovoří o přesunu poptávky k dřívějšímu nákupu a také o celkovém oživení trhu. Vedle tradičních destinací si prý lidé rádi vyjedou i na méně obvyklá dovolenková místa. „Mile nás překvapil zájem o dosud téměř nepoznanou zemi Albánii. Výrazně také roste obliba zájezdů pro seniory, kteří oceňují přizpůsobení programu jejich požadavkům,“ uvedl Hájek.

„V letošním roce jsme prodali přes polovinu našich kapacit už v předprodejích do konce dubna, loni to přitom bylo 38 procent,“ doplňuje mozaiku českého trhu Jan Osúch za cestovní kanceláře Fischer a Nev–Dama. První polovina června už je téměř vyprodaná, cestovní kanceláře se podle Osúcha budou letos potýkat s nedostatkem ubytovacích kapacit při svých „last minutech“.

Zatímco leteckým zájezdům vévodí Řecko, Turecko, Španělsko, Egypt a Bulharsko, pro cesty vlastní dopravou zůstávají evergreenem Chorvatsko a Itálie. „Dosavadní vývoj potvrzuje, že se Čechům vrátila chuť investovat do dovolené,“ řekl Pavel Halla za internetovou agenturu Dovolena.cz ze skupiny Student Agency. Podle něj letos prodeje přes internet vzrostou o pět až deset procent.

Podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur jsou ceny srovnatelné s loňskem, pouze u zájezdů do Řecka lze očekávat kvůli vyšší poptávce růst cen u „last minutů“. Loni Češi nakoupili kolem dvou milionů zahraničních zájezdů.