Coca-Cole chyběl přímý prodejní kanál. Díky Costa Coffee jej získá, hodnotí analytik obří akvizici

Costa Coffee

Costa Coffee Zdroj: Costa

Svůj obchodní model už Coca-Cola nestaví jen na popularitě stejnojmenného nápoje. Nyní rozšiřuje záběr akvizicí kavárenského řetězce Costa Coffee za v přepočtu více než 110 miliard korun. Hlavní motivace? Koupě Costa Coffee pomůže nápojářskému gigantu proniknout do dosud neobsazených segmentů nabitého trhu s nápoji, vysvětluje v rozhovoru pro E15.cz Miroslav Svoboda, vedoucí partner oddělení finančního poradenství společnosti Deloitte.

Co Coca-Colu motivuje ke vstupu do nového segmentu?

Vzhledem k nasycenosti a velké konkurenci na trhu nápojů se snaží všichni velcí hráči diverzifikovat a pronikat do nových prodejních kanálů. Příkladem je i domácí spojení Kofoly a řetězce UGO nebo investice karlovarských minerálních vod do středoevropských poboček Pepsi.

Krok je tedy logický a posiluje pozici Coca-Cola na trhu nápojů a potravin obecně. Coca-Cola nemá svoje „značkové prodejny“, tato akvizice znamená přímý prodejní kanál ke koncovým zákazníkům, který doplní dominantní prodej firemním zákazníkům, například restauracím.

Jaké nové produkty lze od takového spojení očekávat?

S největší pravděpodobností je hlavním smyslem rozšířit prodejní kanály a diverzifikovat portfolio produktů, tedy rozšířit počet zákazníků. Vzhledem ke globálnímu rozměru Coca-Coly je složité odhadovat, jestli dojde i k tvorbě nových produktů, nicméně bude mít určitě větší prostor pro lokalizaci a vyladění portfolia a mixu značek podle místních chutí a zvyklostí.

Co tato transakce znamená pro Starbucks, hlavního konkurenta Costy?

Vzhledem k brandové i finanční síle značky Coca-Cola to může znamenat větší riziko přetahování zákazníků a ztráty tržního podílu Starbucksu, určitě to bude motivace k posílení marketingu a dalších služeb, což by mělo být ku prospěchu zákazníků.

Může se tím něco změnit pro české pobočky Costa Coffee?

Začlenění do skupiny Coca-Cola se určitě projeví, ale nepředpokládám, že by Coca-Cola kupovala společnost proto, aby ji celou předělala, bude spíš chtít využít synergie a dobré jméno řetězce Costa Coffee pro posílení marketingu a přímého prodeje. Dá se předpokládat, že Costa Coffee bude za podpory Coca-Coly expandovat, konkrétní změny je však obtížné předpovídat.