Dobrá zpráva: slabší koruna ceny dovolených zvýšila jen mírně

Na dovolenou z kraje prázdnin zamíří přes milion Čechů

Na dovolenou z kraje prázdnin zamíří přes milion Čechů Zdroj: e15 Michal Nosek

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur svou statistikou dnes potěšila příznivce dovolených. Průměrná katalogová cena zájezdu na léto 2014 se zvýšila zatím řádově o stovky korun na osobu, v průměru vzrostla meziročně do tří procent. Slabší kurz koruny k euru po listopadové intervenci ČNB se do cen pobytů podle asociace zatím nepromítá.

Cestovní kanceláře uvedený růst cen zdůvodňují každoročním zvýšením cen ubytování o inflaci a zdražením letecké dopravy. Podle asociace většina cestovních kanceláří dodatečně nenavyšovala ceny lyžařských nebo exotických zájezdů, ani nemění first minute nabídky na léto.

„Zvýšení kurzu zatím kanceláře pokrývají ze svých marží. Pokud by však kurz nadále stoupal, pak je pravděpodobné, že dojde k navýšení cen zájezdů, především cen last minute pobytů,“ uvedla tajemnice asociace Kateřina Petříčková.

V roce 2011 Češi za zahraniční dovolenou s cestovní kanceláří zaplatili v průměru 11 350 korun, v roce 2012 cena stoupla již na 11 750 korun.

Připravte si 13 tisíc

„V loňské sezóně se průměrná cena prodaného zájezdu opět zvýšila o několik stovek korun na osobu a přesáhla pravděpodobně 12 tisíc korun na osobu. Vlivem zvýšení kurzu koruny vůči euru a letos očekáváme navýšení ke 13 tisícům korun,“ dodala Petříčková.

Cestovky svůj optimismus v zájmu o své služby opírají i o čísla z ČSÚ, podle kterých individuálních turistů v letních sezoně ubývá. Loni od července do září podle statistiků vyrazilo na cestu o čtyřech a více nocích 6,3 milionu Čechů, což je meziročně o šedesát tisíc méně.

„Češi se naučili organizovat si sami kratší výlety, pokud jde ale o dovolenou u moře, dávají stále častěji přednost službám cestovek,“ okomentoval vývoj analytik Jaromír Beránek.

Dovolená Čechů v létěDovolená Čechů v létě

Na českém trhu působí podle údajů asociace celkem 972 aktivních cestovních kanceláří pojištěných proti úpadku. Ty v loňském roce prodaly přes 2,1 milionu zájezdů.

Citelněji intervence ČNB dopadly na ceny aut, které stouply nejčastěji o pět až 25 tisíc korun, v případech některých dražších modelů ale až o 160 tisíc korun.