Filmová produkce v Česku loni rostla. Díky zahraničním filmařům

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Petr Kamenicky

Filmové produkci v České republice se v loňském roce dařilo. Oproti roku 2012 se zvýšil obrat českých produkčních společností ze 4,08 miliard korun na více než pět miliard, což znamená nárůst 23 procent. Uvedli to zástupci Asociace producenů v audiovizi (APA). Významnou část peněz "přivezly" zahraniční štáby. Jedinou oblastí, která klesá, je reklama.

„Nejvíce, z 1,56 miliardy na 2,84 miliardy, tedy o 82 procent, vzrostl obrat produkčních společností podílejících se na zahraničních koprodukcích a dodávajících služby zejména zahraničním filmovým štábům. Přispělo k tomu zejména navýšení rozpočtu Státního fondu kinematografie na filmové pobídky z 300 milionů v roce 2012 na 500 milionů v roce 2013,“ řekl předseda představenstva APA Pavel Strnad.

Tato částka i při konzervativním odhadu znamená podle něj zahraniční investici do české ekonomiky ve výši čtyř miliard korun. Vláda tento týden navýšila rozpočet fondu kinematografie na pobídky na léta 2014 a 2015 na 800 milionů korun. Měly by tak přinést zahraniční investici až šesti miliard korun.

Ridley Scott "tu nechal" 651 milionů korun

Nejvýznamnějším zahraničním projektem, který se loni natáčel v Česku, byl snímek Ridleyho Scotta Child 44. Prostřednictvím společnosti Stillking Films přinesl zahraniční investici 651 milionů korun.

Dalším významným projektem byla dánská koprodukce společnosti Sirena Films - historický velkofilm 1864, natáčený jako osmidílný televizní seriál. Tento nejdražší seriálový projekt v historii dánské kinematografie zaměstnal v Česku 175 filmových profesionálů a do ekonomiky přinesl téměř 300 milionů korun.

Propad hlásí pouze reklama

Jedinou oblastí, kde loni zaznamenaly produkční společnosti APA propad, je reklama. Meziročně se obrat snížil z 1,77 na 1,39 miliard a dosáhl tak pouze 79 procent obratu předešlého roku, uvedl Jan Kallista ze společnosti AdWood. Důvodem je podle něj snižování rozpočtů i zmenšování reklamního prostoru výpadkem reklamních časů v České televizi. „Nova a Prima v důsledku toho zdražily reklamní časy,“ uvedl s tím, že reklamy se hodně točí ve Slovinsku, Maďarsku, Rumunsku, ale i Řecku.

České filmy lákají víc než zahraniční produkce

V roce 2013 navštívilo 413 251 projekcí českých kin 11,06 milionu diváků, což je přibližně jednoprocentní pokles. „Kina v roce 2013 uvedla rekordních 285 premiér, což je nárůst o 22 procent ve srovnání s rokem 2012. Premiéru mělo vloni 45 českých projektů, z toho 25 hraných filmů, 17 dokumentů a dva celovečerní filmy animované,“ uvedl Strnad.

Přestože tuzemské filmy čelily většímu počtu zahraničních titulů, udržely si poměrně vysoký podíl na návštěvnosti, který činil 24,2 procenta. V posledních deseti letech porazily českou tvorbu jen Doba ledová 4: Země v pohybu a Pán prstenů: Návrat krále.

Filmařů se nezbavujme