Česká republika má dlouhodobě nejnižší nezaměstnaností v EU. Na jednu stranu pozitivní zpráva, ale zároveň představuje problém pro náboráře pracovníky HR. Lidé na trhu chybějí. V lednu bylo bez práce zhruba 289 tisíc lidí, volných pracovních míst se pak nabízelo přes 230 tisíc.
Aby firmy získaly potřebné pracovníky, musí i oddělení lidských zdrojů (HR) hledat a využívat nové metody práce. Nevyjímaje sociální sítě. Z průzkumu kariérního portálu VímVíc.cz, kterého se zúčastnili HR manažeři a náboroví specialisté společností Möbelix, Kaufland, Česká spořitelna či AAA Auto, to potvrzuje.
„Míra nezaměstnanosti v České republice dosahuje rekordně nízkých hodnot, uchazeči si mohou vybírat a byli by sami proti sobě, kdyby tak nečinili. Musíme se současným trendům personální politiky přizpůsobili,“ říká personalistka Markéta Vaňková z řetězce prodejen nábytku Möbelix. V současné době, chybějí lidé prakticky ve všech oborech. Od kvalifikovaných svářečů po řezníky.
Personálním oddělením v současné době tak již nestačí vydat inzerát a čekat, až se někdo ozve. Lidé si mohou práci vybírat. „Je třeba hledat nové možnosti, nové kanály, být kreativní, abyste zaujali a přitáhli ty nejlepší,“ doplnil specialista HR České spořitelny Josef Jankovský. K lákání nových posil tak firmy nově využívají facebookové videoprodukce, či fotogalerie. Hlavní roli podle oslovených odborníků hraje transparentnost a upřímnost.
„Firmy musí vystupovat naprosto poctivě, jinak nemají na dnešním trhu práce šanci. Pokud v dnešním světě uděláte jako zaměstnavatel něco špatně, okamžitě to díky internetu ví zbytek světa,“ doplnila Zuzana Třebická ze sítě autobazarů AAA AUTO.
Z reakcí zaměstnanců vznikají autentické recenze zaměstnavatelů, na jejichž základě se může uchazeč rozhodnout, zda mu firma může vyhovovat. „Jedná se ale i cenná data pro samotnou firmu, na jejichž základě může HR pracovat na věcech, které lidem vadí,“ zhodnotil nové trendy zakladatel platformy VímVíc.cz Michal Hardyn.