Grilovačka, kondomy či podniková chata. Firmy loví zaměstnance mnohdy až bizarními benefity

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Vekra

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
9
Fotogalerie

Do rekordního stavu se dostal trh práce, na němž na jedno volné pracovní místo připadá 1,61 lidí. Hlad po zaměstnancích dohánějí firmy až k bizarním benefitům. 

Trendu lákání zaměstnanců na nejrůznější výhody si všímají personální agentury, podle kterých to může firmám pomoci v náborech. „Benefity mohou firmám pomoci uspět při pomyslném boji o zaměstnance. Atraktivní nabídka benefitů může být pro uchazeče výrazným rozhodovacím kritériem, pokud přijde na dvě podobné pracovní nabídky,“ uvedla Markéta Kouklíková z agentury ManpowerGroup.

Podle personálně poradenské společnosti Hays dokonce některé firmy neváhají dát na benefity pro své zaměstnance víc peněz než dřív. „Společnosti obměňují benefity tak, aby byly pro zaměstnance atraktivní. Také přidávají nové nebo zvětšují rozpočet určený na firemní výhody,“ shrnula Kristýna Králová. Zvyšování výdajů na náborové akce potvrdil například internetový obchod Alza.cz.

E-shop láká na reklamách v pražském metru na „haldu peněz“, „kotel benefitů“ a přejídání na společné grilovačce čtyřikrát do roka. „Tento styl prezentace Alzy jako zaměstnavatele mnohem lépe vyjadřuje naši specifickou, extrémně neformální a svobodnou firemní kulturu,“ pochvaluje si HR ředitel Marek Premus s tím, že roční testování takového náboru se ukázalo jako úspěšné.

Tohoto trendu se už stihly chytit také poradenské společnosti jako In creative, která nabízí vytvoření náborové akce na míru coby marketingové kampaně. Ta zahrnuje péči o sociální sítě, nastavení webu a kariérních stránek, nastavení marketingových strategií pro jednotlivé pozice nebo třeba i grafiku HR. „Výsledkem je unikátní a přesná reklamní kampaň pro každou pozici,“ uvedl marketingový ředitel a autor nápadu Michal Olbert.

Nicméně některé firmy se uchylují i k poměrně netradičním benefitům. Podnikovou chatu k rekreaci pro zaměstnance i jejich rodinné příslušníky nabízí řetězec Tesco. Internetový obchod Amazon, který má sklad v Dobrovízi u Prahy, zase láká na pitný režim, což zaměstnavateli ostatně ukládá zákon.

Výjimkou není vábení lidí na ovoce nebo návštěvu knihovny, které čekají na pozici programátora u společnosti IPS. Objevil se také inzerát, který přepočítává výdělek na kondomy. Personální agentura Adecco zprostředkovává práci, kde si člověk vydělá za hodinu na šestnáct prezervativů.

Jak personální agentura Hays, tak i ManpowerGroup spojují popularitu firemních výhod s nízkou nezaměstnaností, která byla v červenci dokonce nejnižší za posledních dvacet let. Totéž si myslí Lucie Berglová z poradenské společnosti Fučík & partneři, podle níž není v poslední době snadné sehnat kvalitní uchazeče o zaměstnání.

Reakci na silné napětí na trhu práce, kde na každé volné pracovní místo připadá 1,61 nezaměstnaných, v podobně nárůstu firemních benefitů označil jako přirozenou analytik UniCredit Bank Jiří Pour.

„Trend růstu mezd a firemních benefitů je přirozený, pracovní síla se stala relativně vzácnější, a proto i obecně dražší. Úspěch bude pro jednotlivé firmy spočívat především v tom, že si udrží stávající zaměstnance, a případně nějaké přetáhne od méně štědré konkurence či z jiných odvětví,“ dodal Pour.

Nízká nezaměstnanost pak podle něj může být dokonce brzdou ekonomiky, což považuje za riziko také analytik Generali Investments Radomír Jáč. „Trh práce již není schopen, obrazně řečeno, potřeby firem a zaměstnavatelů dostatečně obsloužit, což je faktor, jenž ve výhledu do dalších čtvrtletí bude sám o sobě ekonomiku tlačit ke zpomalení z dosavadní úrovně hospodářského růstu,“ uvedl Jáč.