Za lístek do kina letos zaplatí diváci v Česku průměrně okolo 116 korun. V příštím roce si nachystají přibližně 118 korun. Očekávané ekonomické oživení umožní kinům podražit v následujících letech o něco více než letos či v předchozích letech.
Ale i tak podle odhadů PwC nepřesáhne až do roku 2016 ani v jednom roce růst cen vstupenek tři procenta. Očekáváme však, že se i nadále budou rozevírat nůžky mezi lokálními kiny, kde dnes stačí na jeden lístek padesátikoruna, a nejmodernějšími multiplexy, kde za nejnovější 4D představení zaplatí divák přes 300 korun.
„Loni stálo za zvýšením cen lístků do kina vyšší DPH. Samotní provozovatelé kin se zdražovat příliš neodvažují. Někteří dokonce přistupují k různým marketingovým či slevovým akcím na podporu návštěvnosti, které opět zesílí během letních měsíců, kdy bývá návštěvnost tradičně menší. Výraznější cenové nárůsty tak uvidíme jen tam, kde přicházejí s opravdovými novinkami, jako jsou například 4D kina, která přinášejí divákovi nový rozměr zážitku,“ říká Olga Řehořková, specialistka na zábavní průmysl a média ze společnosti PwC ČR.
Kolik stojí lístek do kina ve světě v roce 2013 |
Období: Odhad pro rok 2013
Zdroj: studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2013 – 2017
Filmy se odstěhovaly z disků do virtuálního světa
Raketový růst zaznamenají letos a v nejbližších letech on-line půjčovny filmů. PwC odhaduje, že letos by se měl tento trh oproti loňsku v České republice zdvojnásobit a podobné tempo růstu očekává i v roce 2014.
Co do objemu nejde zatím o nijak velký trh. Hranici 100 milionů korun, překoná pravděpodobně až v příštím roce, kdy by se měl zároveň svou velikostí vyrovnat tržbám fyzických půjčoven, a v dalších letech je překonávat.
„Tržby tradičních půjčoven DVD a VHS budou v následujících letech pomalu klesat. Divákovi stačí pro sledování filmu jakýkoli počítač či smartphone. Nepotřebuje mít film na disku, ani půjčený, ani koupený. Proto očekáváme i pokles prodejů. Lidem již stačí film stáhnout či shlédnout na internetu. Před filmovými studii stojí stále těžší úkol, jak přimět diváky, aby filmy brali z legálních zdrojů a platili za ně,“ míní Řehořková.