Kuba uvolnila prodej aut. Obří ceny zájemce šokovaly

Kubánský autopark je neuvěřitelně zastaralý. Řada vozů slouží jako atrakce pro turisty

Kubánský autopark je neuvěřitelně zastaralý. Řada vozů slouží jako atrakce pro turisty Zdroj: CTK/AP

Stará auta Kubánci neustále opravují
Novinky nabízené v Havaně
Ceny nových vozů Kubánce zklamaly. Jsou neúnosně vysoké
Neuvěřitelně zastaralý autopark slouží i k přepravě potravin
Turistě na Kubě
12
Fotogalerie
Pětkrát dražší. Kubánce zaskočila cena nových zahraničních aut, která je poprvé od revoluce z roku 1959 možné koupit bez povolení vlády. Například vozidlo Peugeot 508, které je v Británii k dostání za 32 tisíc liber (zhruba milion korun) se na Kubě prodává v přepočtu za více než 5,3 milionu korun.

Stát, který má na prodej nových vozů monopol, cenovky nastavil o více než 400 procent výše, než je běžné v zahraničí. „Ty ceny jsou šílené. Žádný Kubánec, který pracuje ve státní sféře si nemůže dovolit zaplatit takové peníze,“ citoval britský zpravodajský server BBC jednu z žen, která se přišla podívat do autosalonu v havanské čtvrti Miramar. „Nemáme slov, je to ohromující. Nechápu, jakou má stát strategii. Možná je to jen zkušební doba. Ceny jsou přemrštěné,“ prohlásil jistý Antonio. Další lidé, kteří se na prodej aut přišli podívat, ceny rovnou označili za bláznivé a celou nabídku za pohrdání.

Vláda vysoké ceny zdůvodnila tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy. BBC v této souvislosti připomněla, že průměrná měsíční mzda je ve státní sféře v přepočtu 400 korun.

Liberalizace prodeje aut byla jednou z více než 300 reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se moci chopil po svém churavějícím bratru Fidelovi. Sérii hospodářských reforem v roce 2011 schválil VI. sjezd Komunistické strany Kuby.

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat nebo kupovat jenom ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959. Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.

Reportáž E15: Kubánci volí socialismus v zemi stále divočejšího kapitalismu