Kvůli sporu o billboardy se rozpadne Asociace venkovní reklamy

Billboardy ČSSD a ODS

Billboardy ČSSD a ODS Zdroj: E15 Anna Vackova

Kvůli sporu ohledně velikosti billboardů v Praze se do konce roku rozpadne Asociace venkovní reklamy, která tři roky sdružuje provozovatele v tomto odvětví. Oznámil to její prezident Stanislav Lazar. Zánik iniciovala společnost BigBoard, která několik týdnů vede kampaň proti Prahou schváleným stavebním předpisům a proti konkurenční firmě JCDecaux.

Podle Lazara byl největší přínos asociace v tom, že zastupovala všechny velké hráče podnikající ve venkovní reklamě.

„Asociace má smysl, jako mají všechny asociace, a to mluvit jménem celého trhu. Tato asociace byla nezávislá, byli v ní dva největší hráči na trhu a pár menších firem. Nyní, ať ji udělá kdokoli, nebude zastupovat celou venkovní reklamu,“ uvedl Lazar, který byl do čela zvolen před třemi lety a není spojený s žádnou z těchto společností. Vznik nové asociace podobného rozsahu v dohledné době neočekává.

BigBoard a JCDecaux jsou nejsilnějšími hráči na trhu venkovní reklamy v Česku. Asociace sdružuje a zaštituje činnost všech provozovatelů. BigBoard podle Lazara před několika dny valné hromadě asociace nejprve neúspěšně navrhoval vyloučení JCDecaux, následně vyvolal hlasování o zániku asociace.

Členové návrh přijali. Rozhodnutí do konce týdne potvrdí dozorčí rada, řekl Lazar. O konkrétní podobě likvidace bude zřejmě ještě do konce roku rozhodovat valná hromada asociace.

Spor se vede kvůli smlouvě na venkovní reklamu v centru města, kterou Praha v 90. letech uzavřela s JCDecaux. BigBoard tvrdí, že Praha protěžuje konkurenta a údajně mu prý nahrává novými předpisy. V rámci silné protestní kampaně BigBoard nejprve zahltil Prahu billboardy mířícími proti předpisům, poté přelepil volební billboardy TOP 09. Praze navíc hrozí arbitráží. Vedení města se kvůli tomu obrátilo na soud.

Předpisy v souladu se zákonem nedávno schválila jednobarevná rada TOP 09. Po bouřlivé debatě následně zastupitelstvo vyzvalo radu, aby platnost předpisů odložila na začátek roku 2016. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) to odmítá. Tvrdí, že nehodlá podlehnout reklamní lobby.

Nové stavební předpisy

Stavební předpisy kromě regulace reklamy nad šest metrů čtverečních nastavují pravidla výšky budov, omezují rozšiřování města na úkor volné krajiny a upřednostňují zástavbu proluk a nevyužívaných území. Platit mají od října.

Společnost BigBoard, která stojí za letos vzniklým Svazem provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), v minulém týdnu obvinila primátora, že účelově manipuluje s údaji o hospodaření firem ve venkovní reklamy.

Podle výpočtů BigBoardu za uplynulých deset let akcionáři všech provozovatelů vyjma JCDecaux v Praze vydělali asi 800 milionů korun, zatímco Praha za stejnou dobu na nájemném vydělala miliardu. Naopak JCDecaux za deset let údajně zaplatilo nájemné 48,6 milionu, zatímco čistý zisk pro akcionáře byl podle BigBoardu 528 milionů.