Lidl testuje nová území. Na konci měsíce otevře první obchod v Srbsku

Prodejna Lidlu v Berouně, ilustrační foto

Prodejna Lidlu v Berouně, ilustrační foto Zdroj: Lidl

Bývalé centrum někdejší Jugoslávie je jedním z mála míst Evropy, kam se nadnárodní obchodní řetězce doposud příliš nehrnuly. Parita kupní síly je proti Česku méně než poloviční. Situace se ale mění a v Srbsku začíná růst síť prodejen Lidl.

Testovací pobočku Němci otevřou už na konci března ve městě Smeděrevo vzdáleném několik desítek kilometrů na východ od Bělehradu. Za dva roky by mělo v Srbsku vyrůst dvacet dalších poboček, které by se měly otevřít najednou za dva roky. Prodejny by se měly budovat podle nejnovějšího konceptu, který bude společnost zavádět i v České republice.

Výhledově by chtěl Lidl otevřít až stovku obchodů. V příštím květnu by zase na severozápad od hlavního města měl postavit své distribuční centrum ve městě Nova Pazova, píše zpravodajský server B92. Celkem by měl německý řetězec nabídnout práci zhruba tisícovce lidí.

Ta bude určitě velmi vítaná, podle posledních dat míra srbské nezaměstnanosti dosahuje bezmála osmnácti procent. Obchodní řetězec tvrdí, že by měl pomoci místním producentům v přístupu na evropské trhy. Vývozy balkánské země dosahují jenom 43 procent HDP, to je proti Česku zase méně než polovina.

Zemědělství je stále velmi důležitým sektorem, tvoří desetinu srbského hospodářství. V současnosti mu pomáhají ruské sankce na dovoz z EU, jen vývoz jablek do Ruska se od jejich zavedení zvedl skoro o 50 procent.

Lidl má na dobývání nových trhů dostatek prostředků. Loni server Guardian přinesl zprávu, podle které spolu se sesterským řetězcem Kaufland dostaly od Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj v posledním desetiletí půjčky na expanzi v regionu za 800 milionů eur.

Širší expanze

Ve stejné době jako v Srbsku Lidl otevře svoje první obchody i ve Spojených státech, o dva roky později by mělo následovat i Rusko. V Evropě působí v 28 zemích. Lidl a Kaufland vlastní skupina Schwarz Group, kterou kontroluje jedna z nejbohatších německých rodin.

Lidl ovšem v Srbsku není úplně prvním západním řetězcem. Už před pěti lety se lvíček značky Delvita objevil ve znaku největší sítě v regionu Maxi, kterou koupila belgická společnost Delhaize. V druhé polovině tohoto roku otevře v Novém sadu pod franšízou Carrefouru svůj první hypermarket řecká Marinopoulos Group. Ve stejné době se v Bělehradu očekává srbská premiéra obchodního domu IKEA.