McDonald's prospívá ruská krize. Chce otevřít přes 60 nových restaurací

Jedna z moskevských restaurací McDonald's

Jedna z moskevských restaurací McDonald's Zdroj: Daniel Kruczynski, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Americký řetězec s rychlým občerstvením McDonald's hodlá v letošním roce otevřít více než 60 restaurací v Rusku. Firma tak zrychluje expanzi na ruském trhu poté, co se jí v době ruské ekonomické krize osvědčila strategie zaměřená na místní dodavatele a na cenově dostupnou nabídku jídla, píše agentura Reuters.

„Toto odvětví od začátku roku 2015 stagnuje, my jsme však dosáhli výrazného zvýšení svého tržního podílu, protože pokračujeme v expanzi,“ uvedl šéf ruské divize podniku Chamzat Chasbulatov.

Ruská ekonomika se v poslední době potýká s negativními dopady prudkého poklesu cen ropy. Hospodářskou situaci navíc komplikují sankce související s ukrajinskou krizí. Statistický úřad dnes oznámil, že hrubý domácí produkt Ruska se v loňském roce propadl o 3,7 procenta.

Chasbulatov uvedl, že ruská divize McDonald's přistoupila k výrazným úpravám svého podnikatelského modelu poté, co její aktivity zasáhly sankce a klesající hodnota ruského rublu. Zisky divize podle něj výrazně podpořilo větší využívání místních dodavatelů, které zmírňuje negativní dopady slabšího rublu a ruského embarga na dovoz potravin.

Pomalé zdražování

Chasbulatov rovněž upozornil, že McDonald's zvyšoval ceny v Rusku pomalejším tempem, než činila inflace. Dodal, že firma hodlá v této strategii i nadále pokračovat, aby si udržela konkurenceschopnost.

McDonald's působí v Rusku již déle než čtvrt století, loni tam otevřel 59 restaurací. Předloni byla více než desítka jeho restaurací v Rusku dočasně uzavřena kvůli údajnému porušování hygienických a bezpečnostních předpisů. To bylo vnímáno jako odveta ruských úřadů za západní sankce namířené proti Moskvě za její postup v ukrajinské krizi.

McDonald's zvýšil tržby i zisk, pomohly celodenní snídaně
Americká společnost McDonald's ve čtvrtém čtvrtletí zvýšila čistý zisk meziročně o deset procent na 1,21 miliardy dolarů (30,1 miliardy korun). Největšímu světovému řetězci restaurací s rychlým občerstvením pomohlo zavedení celodenní snídaně na americkém trhu, ke zlepšení přispěl i silný růst na trzích jako je Rusko a Čína.

Celosvětové tržby v restauracích, které existují alespoň rok a dají se tedy srovnávat, se ve čtvrtletí zvýšily o pět procent. Analytici v průzkumu společnosti Consensus Metrix v průměru očekávali jejich nárůst o 3,2 procenta.

Ve Spojených státech se tržby v restauracích otevřených déle než 13 měsíců zvýšily o 5,7 procenta. Firma, které roste další konkurence v podobě řetězců Chipotle Mexican Grill a Shake Shack, se snaží získat nové strávníky a v říjnu začala ve svých amerických restauracích nabízet snídaňové menu po celý den.