Na český trh přicházejí nové módní značky

Obchod GAP (Profimedia.cz)

Obchod GAP (Profimedia.cz) Zdroj: profimedia.cz

Ani v největší krizi celkové tržby obchodníků s oděvy a obuví meziročně neklesly, vyplývá z čísel Českého statistického úřadu. Přesto podle vedoucí výzkumného oddělení poradenské společnosti DTZ Lenky Šindelářové podnikat v Česku pro módní řetězce takové terno není.

„Česká republika je relativně malý retailový trh a nemáme euro, což pro některé zahraniční značky může znamenat problém s dodatečnými náklady. Spotřební výdaje v ČR se také vyznačují relativně nízkým podílem výdajů na módu,“ uvedla analytička. Navzdory tomu ale na tuzemský trh přicházejí noví hráči.

Jen během posledního čtvrtletí loňského roku si tak tuzemský trh podle DTZ připsal několik zářezů. Například v pražském obchodním centru Palladium otevřel první obchod v Česku polský obchod s obuví Wojas.

Další premiérou v České republice je britský módní řetězec French Connection, jenž otevřel první obchod v České republice v obchodním centru Arkády Pankrác. Novinkou je rovněž první monobrandová prodejna značky Gerry Weber v centru Nový Smíchov.

Vstup amerického obra Gap

V neposlední řadě je ve výčtu DTZ argentinská značka La Martina, která otevřela první český obchod v olomoucké Galerii Šantovka, po níž v Praze následovalo Palladium a Nový Smíchov. Ačkoli to oficiálně zatím nikdo nepotvrdil, je na obzoru jedna skutečná událost. V byznysu se totiž už mluví o brzkém příchodu amerického obra Gap.

Ovšem tuzemský trh v poslední době zažil také několik odchodů zahraničních značek. Zmizel například švédský módní řetězec KappAhl, odešla švýcarská značka Charles Vögele, svých pět švestek si už sbalil také Jackpot & Cottonfield.

„Trh rozhodně prochází vývojem, který se dá označit jako konsolidace, opouštějí jej řetězce, které svou expanzi v ČR z různých důvodů necítí jako úspěšnou,“ sdělila manažerka výzkumné společnosti Incoma GfK Martina Drtinová. Přesto je však také podle ní v České republice prostor pro další hráče. A to jak pro prodejce levnějšího sortimentu, tak pro luxusnější značky.

C&A chce Diamantem rozřezat konkurenci
Největší tuzemský prodejce oděvů se novým obchodem dostane do těsné blízkosti konkurenčního New Yorkeru. Vypálí tím rybník také dalším konkurentům v čele s módním domem Van Graaf. Ten se už totiž nachází na „Václaváku“ o nějaké metry výše. Tedy v lokalitě, která už je o něco méně atraktivní než Diamant u Můstku, který je křižovatkou turistických cest. A navíc na něj ústí prestižní ulice Na Příkopě.
Nový obchodní dům se nachází v novostavbě rakouského developera Wolfganga Müllera. Budova vyrostla na místě původního paláce Diamant z konce 19. století, který bez větších protestů v roce 2007 srovnaly demoliční stroje se zemí. C&A si na Václavském náměstí nechá ještě druhé želízko v ohni, a to svou dosavadní prodejnu v horní polovině náměstí.