Nákupy přes umělou inteligenci letí vzhůru, odvádějí zákazníky z vyhledávačů

Sklad e-shopu, ilustrační foto

Sklad e-shopu, ilustrační foto Zdroj: ČTK

Petr Urban , AI

Od začátku boomu umělé inteligence se často mluvilo o tom, jak může AI proměnit způsob vyhledávání informací na internetu. Podle nové zprávy Adobe Analytics se ukazuje, že tato změna už reálně probíhá. Návštěvnost amerických e-shopů, která přichází z AI nástrojů jako ChatGPT, Copilot nebo Perplexity, od července 2023 vzrostla o 1200 procent.

Článek vyšel na Živě.cz.

Adobe vydalo vůbec první studii svého druhu, která systematicky sleduje dopady AI na digitální ekonomiku. Výzkumníci vycházeli z obrovského množství dat – analyzovali bilion návštěv amerických online obchodů.

První výrazný nárůst zaznamenali během vánoční nákupní sezony – od 1. listopadu do 31. prosince 2024 vzrostl podíl návštěv zprostředkovaných AI meziročně o 1300 procent. Co je ale zásadní, trend nijak nezpomalil. Od září se návštěvnost e-shopů z AI služeb každé dva měsíce přibližně zdvojnásobuje.

Adobe k datům přidalo i průzkum mezi pěti tisíci lidmi. Ukázalo se, že 39 procent respondentů už AI při online nakupování použilo a více než polovina (53 procent) plánuje generativní AI využít během letošního roku. Lidé ji nejčastěji používají pro rešerše, hledání doporučení, akčních nabídek, nebo třeba inspiraci na dárky a sestavování nákupních seznamů.

Zajímavé je, že uživatelé, kteří přijdou do e-shopu přes AI nástroje, se chovají jinak než ti z klasických kanálů – podle Adobe mají o osm procent vyšší zapojení a na stránkách tráví více času než ti, kteří přišli například přes tradiční vyhledávače.

VIDEO: Jak si sestavit portfolio aneb investujeme do akcií a ETF

Video placeholder
📈 Kupujeme akcie a ETF | Praktické sestavení portfolia 💰 • Zdroj: e15

Většina dotázaných navíc uvedla, že AI jim zlepšila celkový zážitek z nakupování a že by ji rádi využívali i při složitějších nákupech. To naznačuje, že generativní AI má před sebou velký potenciál ovlivnit chování zákazníků i v oblasti větších nebo nákladnějších transakcí.

Ačkoliv Google a další klasické vyhledávače zatím dominují, růst zájmu o AI jako nástroj pro hledání a nakupování může v budoucnu vážně proměnit celý ekosystém online služeb. Obavy Googlu z vývoje AI technologií tak nejsou nijak přehnané – data naznačují, že změna ve způsobu, jakým lidé přistupují k informacím a nakupování, už začala.