Nejen Ikea, v Česku expanduje i Kika

Prodejna Kika nábytek

Prodejna Kika nábytek Zdroj: Kika

Trh s nábytkem a bytovými doplňky v Česku v příštích letech ještě poroste. Kromě švédské Ikei chystají další expanzi také rakouské nábytkářské řetězce Kika a XXXLutz.

Letos na podzim chce Kika začít stavět dvoupodlažní velkoprodejnu v Českých Budějovicích. Otevřena má být na podzim 2013. Zatím Kika provozuje v tuzemsku sedm obchodních domů.

Nová Kika vznikne v nákupní zóně směrem k městské části České Vrbné, která se rozrůstá už od roku 2002. Její součástí jsou například hypermarket Globus, hobbymarket Bauhaus a další prodejce nábytku Jysk. V Českých Budějovicích jsou zastoupeny rovněž konkurenční řetězce Sconto, Möbelix a Jena. Právě ty jsou v Česku nejsilněji zastoupeny i v jiných krajských městech. Kika míří do mírně vyšší cenové kategorie.

Ještě o trochu výš se pohybují ceny v obchodních domech XXXLutz. Ty v nejbližší době plánují expandovat v Praze a Brně. K prvnímu velkoprodejně v pražských Stodůlkách, otevřené v létě 2010, mají přibýt pravděpodobně také v roce 2013 velkoprodejny v pražských Vysočanech a v Brně naproti nákupnímu centru Olympia.

„Nábytkářský průmysl z krize spíš profitoval, protože si lidé chtějí zpříjemnit atmosféru u sebe doma a investovat do bezpečného domova,“ tvrdí mluvčí XXXLutz Thomas Saliger. Podle nedávného výzkumu společnosti Incoma GfK nehrají nízké ceny při výběru prodejny s nábytkem u tuzemských zákazníků tak důležitou roli jako třeba u rychloobrátkového zboží.Na prvním místě při výběru prodejny s nábytkem je dobrý poměr ceny a kvality. Následuje dostupnost prodejny, předchozí dobrá zkušenost či doporučení, slevy a akční nabídky a síře sortimentu.

„Za poklesem významu celkové cenové úrovně prodejny může stát fakt, že velká část domácností, a to především z cenově nejcitlivějších skupin, nákup nábytku zcela odkládá a ze skupiny potenciálních zákazníků tak v krizi vypadává,“ připouští analytik Incomy Zdeněk Skála.

Zbývající zákazníci podle něho nemusejí nakupovat nejlevnější nábytek, stále více ale zvažují, za co své peníze utratí. „Tento typ zákazníka je dobře informovaný a před nákupem porovnává zboží ve více prodejnách a prohlíží si jejich katalogy. Ve srovnání s rokem 2009 ho také mohou výrazně častěji zlákat k návštěvě prodejny slevové týdny nebo akční nabídky z letáků,“ dodal Skála.