Nejmladší a poslední Baťa ve firmě končí na postu šéfa marketingu a odchází z Prahy

Thomas Archer Bata se známkou svého praděda Tomáše Bati

Thomas Archer Bata se známkou svého praděda Tomáše Bati Zdroj: profimedia.cz

Thomas George Bata se synem Thomas Archerem a sestrou Rosemarie Blythe v Baťově vile ve Zlíně
Thomas Bata ve Zlíně při oslavách 25 let návratu firmy do Česka
Thomas George Bata
Thomas Archer Bata, březen 2018, Zlín
5
Fotogalerie

Thomas Archer Bata skončil na pozici globálního ředitele marketingu firmy Baťa. Deníku E15 to potvrdil ředitel marketingu pro Česko Ondřej Cedidla. Třicetiletý pravnuk zlínského zakladatele, který se rozhodl vrátit rodinnou firmu ke kořenům a s celým týmem se usídlil v Praze, dal nakonec přednost studiu na americkém Harvardu. Ve firmě ale zůstává jako člen jednoho z několika představenstev.

„Je to pravda, Archer Bata skutečně opustil Prahu kvůli studiu na Harvard Business School. Ve firmě ale zůstává aktivní,” potvrdil informaci deníku E15 Ondřej Cedidla. Jeho pozice šéfa celosvětového marketingu je tak u Bati momentálně neobsazená a společnost za něj vybírá nástupce.

„Globální šéf Alexis Nasard teď zvažuje několik variant, jak nový tým uspořádat. Archer byl totiž kromě toho i členem celosvětové rady společnosti,” říká Cedidla. Nový šéf marketingu by tak měl být znám během podzimu. Spekulaci, že by se za nového marketingového ředitele mohl tým stěhovat z Prahy zpět do zahraničí, nechce Cedidla příliš komentovat s tím, že možné je úplně cokoliv. Tým však má v Praze podle něj dostatečně pevné zázemí.

Archer Bata je poslední z rodiny Baťů, který je ve společnosti aktivní. Jeho otec Thomas George Bata byl generálním ředitelem společnosti v letech 2001 až 2008, do roku 2015 působil ve funkci předsedy společnosti, dnes už má na starosti jen rodinný majetek jako předseda Bata Family Holdings.

Nejmladší Baťa přitom původně o kariéru v rodinné firmě podle vlastních slov příliš nestál. Až když většina rodiny odešla do důchodu a firmu poprvé začal řídit člověk „zvenčí”, nechal se k práci v podniku přesvědčit. „CEO za mnou tehdy přišel a řekl mi: Byla by škoda, kdyby ve firmě nebyl nikdo z rodiny. Bude to pořád ještě rodinná firma nebo se změní?”, vzpomínal ještě letos v březnu na oficiální akci ve Zlíně.

Před vstupem do firmy se Archer Bata věnoval studiu politických věd na Univerzitě v Edinburghu nebo třeba práci pro společnost Nike. Jeho případně nástupnictví v čele firmy je nejisté. Jeho otec jej v březnovém rozhovoru komentoval slovy: „V byznysu je hodně rolí a pro každého není jednoduché být právě generálním ředitelem a všechno řídit. Ale možná, že se k tomu dopracuje. Záleží to hlavně na něm, je mu taky teprve třicet.” V čele společnosti tak dnes stojí Alexis Nasard, bývalý šéf marketingu Heinekenu.

Za loňský rok firma po celém světě utržila zhruba 2,5 miliardy dolarů (52 miliard korun), cílem je pak do roku 2020 tržby zvýšit na tři miliardy. Letos na jaře měl Baťa v Česku a na Slovensku 81 prodejen a zaměstnával 900 lidí. Firma letos oslavila 25 let od návratu na český trh. Globální marketingové oddělení vzniklo v Praze v roce 2017. Oddělení připravuje hlavní komunikační globální kampaně, které poté jednotlivé pobočky aplikují v jednotlivých zemích.

Podívejte se na rozhovor s Thomasem Archerem Batou: 

Video placeholde
Thomas Archer Bata, březen 2018, Zlín • E15