Největším řetězcům světa vévodí stále Wal-Mart

Wal-Mart Stores

Wal-Mart Stores

Největším obchodním řetězcem světa, měřeno tržbami za fiskální rok 2011, je americký Wal-Mart. Od července 2011 do června 2012 vydělal 447 miliardy dolarů. Druhá až čtvrtá příčka patří Evropanům. Druhý největší řetězec na světě je francouzský Carrefour, třetí skončilo Tesco a čtvrtý německý řetězec Metro. Tvrdí to studie společnosti Deloitte Global Powers of Retailing.

Evropské maloobchodní řetězce ve srovnání s konkurencí nejvíce sázejí na expanzi na nové trhy. Z jiných než mateřských trhů pochází až 40 procent tržeb francouzských a německých řetězců. Tam mohou využívat pokračující růst střední třídy, mladistvé populace a přímých zahraničních investic. Na nově vznikajících trzích působila téměř polovina (24) z 50 nejrychleji rostoucích společností v letech 2006 - 2011. Velké zastoupení mezi 50 nejrychleji rostoucími společnostmi mají čínští a ruští maloobchodníci, stejně tak maloobchodníci z Afriky/Středního východu a Latinské Ameriky.

„ Letošní zpráva ukazuje, že stále více maloobchodníků z rozvinutých trhů průběžně zvyšuje své úsilí na zahraničních trzích, kde hledá atraktivnější příležitosti k růstu, a kromě vlastní expanze uplatňuje strategii vstupu na několik trhů, včetně franšízingu, licencování a vytváření společných podniků,“ soudí Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.

Řetězce na nové trhy vstupují prostřednictvím řady prodejních kanálů. Některé začínají internetových obchodem, který otestuje trh ještě před fyzickým vstupem. Většina obchodníků používá současně několik kanálů – od kamenných obchodů, přes katalogy, internet až po mobilní telefony. Jenže jen málo firem rozumí tomu, jak spotřebitelé tyto kanály používají, tvrdí studie Deloitte. Například sociální sítě slouží k vyhledávání slev, nebo kamenný obchod je místem, kde si zákazníci výrobek prohlédnou a pak si ho jdou koupit na internet. Firmy se proto musí více věnovat studiu chování zákazníků, doporučuje Deloitte.

„Oproti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. Toto na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli a v konečném důsledku podněcuje diskuzi o novelizaci právní úpravy regulující praktiky obchodních řetězců, jež je nyní zakotvena v zákoně o významné tržní síle,“ doplnil advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Aleš Kubáč.

Deset největších maloobchodníků (finanční rok 2011):

Pořadí Název společnosti Země Maloobchodní tržby v roce 2011
(milionech USD)
1. Wal-Mart USA 446 950
2. Carrefour Francie 113 197
3. Tesco Velká Británie 101 574
4. Metro Německo 92 905
5. Kroger USA 90 374
6. Costco USA 88 915
7. Schwarz Německo 87 841
8. Aldi Německo 73 375
9. Walgreen USA 72 184
10. Home Depot USA 70 395