Největším řetězcům světa vévodí stále Wal-Mart

Evropské maloobchodní řetězce ve srovnání s konkurencí nejvíce sázejí na expanzi na nové trhy. Z jiných než mateřských trhů pochází až 40 procent tržeb francouzských a německých řetězců. Tam mohou využívat pokračující růst střední třídy, mladistvé populace a přímých zahraničních investic. Na nově vznikajících trzích působila téměř polovina (24) z 50 nejrychleji rostoucích společností v letech 2006 - 2011. Velké zastoupení mezi 50 nejrychleji rostoucími společnostmi mají čínští a ruští maloobchodníci, stejně tak maloobchodníci z Afriky/Středního východu a Latinské Ameriky.
„ Letošní zpráva ukazuje, že stále více maloobchodníků z rozvinutých trhů průběžně zvyšuje své úsilí na zahraničních trzích, kde hledá atraktivnější příležitosti k růstu, a kromě vlastní expanze uplatňuje strategii vstupu na několik trhů, včetně franšízingu, licencování a vytváření společných podniků,“ soudí Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.
Řetězce na nové trhy vstupují prostřednictvím řady prodejních kanálů. Některé začínají internetových obchodem, který otestuje trh ještě před fyzickým vstupem. Většina obchodníků používá současně několik kanálů – od kamenných obchodů, přes katalogy, internet až po mobilní telefony. Jenže jen málo firem rozumí tomu, jak spotřebitelé tyto kanály používají, tvrdí studie Deloitte. Například sociální sítě slouží k vyhledávání slev, nebo kamenný obchod je místem, kde si zákazníci výrobek prohlédnou a pak si ho jdou koupit na internet. Firmy se proto musí více věnovat studiu chování zákazníků, doporučuje Deloitte.
„Oproti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. Toto na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli a v konečném důsledku podněcuje diskuzi o novelizaci právní úpravy regulující praktiky obchodních řetězců, jež je nyní zakotvena v zákoně o významné tržní síle,“ doplnil advokát Ambruz & Dark/Deloitte Legal Aleš Kubáč.
Deset největších maloobchodníků (finanční rok 2011):
Pořadí | Název společnosti | Země | Maloobchodní tržby v roce 2011 (milionech USD) |
---|---|---|---|
1. | Wal-Mart | USA | 446 950 |
2. | Carrefour | Francie | 113 197 |
3. | Tesco | Velká Británie | 101 574 |
4. | Metro | Německo | 92 905 |
5. | Kroger | USA | 90 374 |
6. | Costco | USA | 88 915 |
7. | Schwarz | Německo | 87 841 |
8. | Aldi | Německo | 73 375 |
9. | Walgreen | USA | 72 184 |
10. | Home Depot | USA | 70 395 |