Noční směny i stovky brigádníků, aneb jak e-shopy bojují s Vánocemi

Každoroční sháňka zákazníků po vánočních dárcích znamená pro dva největší tuzemské e-shopy Alza.cz a Mall.cz extrémní nápor objednávek. Tržby se zvyšují až o 500 procent a tomu je potřeba přizpůsobit vešekerou logistiku.
„Před Vánoci se denní tržby postupně zvyšují. Na samém vrcholu vzrostou o 300 až 500 procent oproti běžnému dni,“ uvedl pro E15 Karel Kučera, ředitel marketingu Alzy. Zásadní nárůst tržeb potvrdil také PR manažer druhého největšího e-shopu Mall.cz Jan Řezáč: „O vánoční sezoně narůstají prodeje obratově až o 100 procent v porovnání s průměrem celého roku.“
Řezáč také podotkl, že vánoční špičku lze z hlediska denních obratů přirovnat k výsledkům takzvaného Black Friday. Prodejní mix je ale prý v obou případech odlišný. Oproti tomu Kučera z Alzy označil vánoční sezonu za „naprosto výjimečnou z pohledu celého roku“.
Na klíčové období v roce se v obou e-shopech dlouhodobě připravují. „Prakticky od chvíle, kdy skončí předešlá sezóna. Za začátek sezóny považujeme již konec září. Vánoční sezóna začíná rok od roku dříve,“ uvedl zástupce Alzy.
„Jedná se o nejdůležitější část celého roku. Například naše logistika pracuje nonstop v rámci čtyřsměnného provozu. V listopadu a prosinci generujeme čtvrtinu celoročního obratu,“ prozradil Řezáč z Mallu s tím, že přípravy na Vánoce probíhají už od září. Obchod a logistiku v tomto e-shopu připravují už od června.
Jaké změny je zapotřebí podniknout změny právě v logistice, aby e-shop vánoční nápor zvládnul? Pohledy zástupců dvou největších internetových obchodů se liší. Kučera z Alzy vypíchl, že základním předpokladem jsou plné sklady. „My jsme je letos napěchovali atraktivním zbožím za rekordní 3,5 miliardy korun. Aktuálně jsme již nad hranicí deseti objednávek za vteřinu. Doprava musí být naddimenzovaná,“ popsal Kučera.
Pro Mall je oproti tomu zásadní přechod z dvojsměnného provozu na nepřetržitý a s tím spojené navýšení počtu externích pracovníků. „Řádově jde o stovky. Kromě toho musíme sjednat navýšení svozových kapacit u dopravců a posílit závozy našich vlastních výdejních míst,“ uvedl Řezáč. „Přibližně 500 brigádníků zamířilo do logistiky a další stovka do prodejní sítě,“ doplnil zástupce konkurenční Alzy.
Mall se snaží poprat s problémem z minulých Vánoc, kdy objednávky více kusů zboží nedocházely zákazníkům najednou. Těch přirozeně na Vánoce rapidně přibývá, a to i díky slevám. „Během vánoční kampaně se výše slev pohybuje až v desítkách procent. U povánočních výprodejů očekáváme podobné akce jako v případě Black Friday – tam byla průměrná sleva 43 procent a u některých produktů přesáhla i osmdesátiprocentní hranici,“ uvedl Řezáč z Mallu s tím, že z hlediska tržeb byl nejúspěšnější segment velké a malé bílé techniky s celkovým podílem bezmála 43 procent.
Extrémnímu zájmu zákazníků jdou oba e-shopy naproti, využívají k tomu i tradiční vánoční reklamní kampaň. „Ta je, stejně jako samotná sezona, pro nás rozhodně vyvrcholením celého roku,“ potvrdil Řezáč.
Podle něj Mall letos do vánoční kampaně investoval o 30 procent více než v loňském roce. Kučera z Alzy poznamenal, že příprava na kampaň odpovídá významu sezóny pro každého on-line prodejce. „Naše kampaň trvá od poloviny října do Štědrého dne,“ dodal. Reklamní slogan Alzy zní „všechny dárky vyřešíte na Alza.cz“. Oproti tomu Mall zahájil kampaň až 1. listopadu, a to s heslem „1000 přání, jeden obchod“. Ukončí ji 23. prosince.