Konkurence mezi nákupními centry je stále tvrdší a jejich návštěvnost v uplynulých letech nepříznivě poznamenala hospodářská krize. „Spojení nákupů s kulturou, sportem, vzděláním nebo zábavou je jednou z mála cest, jak se klasický obchod může ubránit konjunktuře internetových obchodů. Musí lidem zpestřit jejich volný čas,“ uvedla Lenka Vodrážková z realitní poradenské společnosti DTZ.
Podle její kolegyně z DTZ Lenky Šindelářové se nakupování v Česku pomalu stává formou trávení volného času. „Určitému segmentu zákazníků umožňuje zvládnout více věcí naráz, a to nakoupit, trávit volný čas s rodinou a přáteli i se pobavit,“ podotkla Šindelářová.
Developeři i obchodníci proto v poslední době kladou větší důraz právě na to, aby zákazníkům nákupních center nabídli například sportovní aktivity, zábavu i vzdělávání. Nakupování se zábavou se snaží propojit například pražské nákupní centrum Galerie Harfa, které zákazníkům na střeše nabízí Jurský park a v zimním období i kluziště.
Nová Karolina sází na audiovizuální systém
Ostravské nákupní a zábavní centrum Forum Nová Karolina bude vybaveno audiovizuálním systémem, kterým propojí několik obřích promítacích ploch. „Můžeme návštěvníkům Karoliny promítat sportovní utkání, tematická videa a spoty. V on-line režimu také módní přehlídky a další akce, které se u nás budou konat,“ uvedl ředitel nákupního centra Forum Karolina Martin Kubík. Centrum bude podle něj kvůli tomu mít k dispozici tým filmařů i profesionálně vybavenou střižnu.
Pravidelné akce pro návštěvníky pořádá například pražské obchodní centrum Šestka. Nákupní centrum už zorganizovalo dvoutýdenní přehlídku takzvaných dragsterů, což jsou speciálně upravené automobily a motorky, které mají velké zrychlení. Loni pak Šestka hostila výstavu předmětů z pozůstalosti amerického krále rokenrolu Elvise Presleyho. „Ukazuje se, že obchody či centra vytváří také veřejný prostor pro umění a setkávání. Lidé mohou hovořit o nabídce v obchodech, poslechnout si koncert či zhlédnout představení.
Nákupní centra zahrnují volnočasové, zábavní a sportovní elementy do integrovaných zábavních center. Klade to však velké nároky na správu center a vysokou kvalitu služeb,“ podotkla Šindelářová, podle které v zahraničních nákupních centrech se lidé mohou také například potápět v obřích bazénech nebo si vyzkoušet různé sportovní aktivity či simulátory virtuální reality.