Po otevření Chodova si dá Česko od stavby velkých obchodních center pauzu

Dostavba Centra Chodov.

Dostavba Centra Chodov. Zdroj: Unibail-Rodamco

E15 Premium s tématem Sámoška 4.0
Obchodní centrum Central Jablonec developerské skupiny Crestyl.
Vizualizace obchodního centra Letná.
Obchodní centrum Central Jablonec developerské skupiny Crestyl.
Dostavba nákupního centra IGY v Českých Budějovicích.
6
Fotogalerie

Tuzemský retail roste, developeři se ale do výstavby nákupních center nehrnou. Zaměří se jen na menší projekty například poblíž nádraží.

V Praze se 11. října otevře v režii developera Unibail-Rodamco největší letošní počin ve výstavbě obchodních center. Dostavěné Centrum Chodov s více než třemi sty obchody a restauracemi upevní podle počtu nájemců pozici  jedničky mezi tuzemskými nákupními centry. Vznik nových velkých projektů developeři v nejbližších letech neočekávají, vyplývá z průzkumu společností CEEC Research a KPMG, který má E15.cz k dispozici. Spíše se budou dostavovat a opravovat již stávající areály.  

„Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu,“ uvedl specialista na retail Jan Kotrbáček z konzultantské společnosti Cushman & Wakefield.

 Středně velká obchodní centra mezi dvaceti až padesáti tisíci metry čtverečními budou vznikat v Praze, vyplývá ze studie CEEC Research a KPMG. Mimo metropoli očekávají developeři výstavbu menších projektů do dvaceti tisíc čtverečních metrů.

Takovým bylo i jediné zcela nové nákupní centrum, které se letos dokončilo. Developer Crestyl dokončil v Jablonci nad Nisou výstavbu obchodního projektu Central. Na třinácti tisících metrech čtverečních tam je sedmdesát prodejen.

Více se o retailu dozvíte v magazínu E15 premium s názvem Sámoška 4.0. Objednávejte zde>>>

Video placeholde

E15 Premium s tématem Sámoška 4.0 • E15

Ústup k menším projektům nastává kvůli nasycenosti trhu. Nálada spotřebitelů ale přitom retailu přeje. „Růst českého maloobchodu v letošním roce bude významně nad průměrem Evropské unie.

Děje se tak napříč jednotlivými sektory, což se pozitivně odráží ve výkonnosti obchodních center a zájmu investorů,“ komentoval trh Pavel Kliment, partner v poradenské firmě KPMG.

Atraktivní pro novou výstavbu jsou dopravní křižovatky. Zmíněná developerská skupina Crestyl toho využila v Brně. Nedávno tam koupila obchodní dům Tesco a plánuje jeho další rozvoj.

Jedno z mála nových obchodních center v Praze se dlouhé roky připravuje nad stanicí metra Vltavská nebo u metra Dejvická. Podobný trend se prosazuje i na Slovensku. Developer HB Reavis staví v Bratislavě obchodní centrum Stanica Nivy. Jeho součástí bude autobusové nádraží.  

Nájmy zdraží

Obchodníci budou muset sáhnout za pronájmy prodejen v nákupních centrech hlouběji do peněženek. Poplatky vzrostou v dohledné době meziročně zhruba o 3,5 procenta, vyplývá z průzkumu analytické firmy CEEC mezi majiteli realit. Za metr čtvereční nejlepších obchodů v českých centrech se v současnosti podle poradců ze CBRE platí měsíčně 130 eur.