Po otevření Chodova si dá Česko od stavby velkých obchodních center pauzu
Tuzemský retail roste, developeři se ale do výstavby nákupních center nehrnou. Zaměří se jen na menší projekty například poblíž nádraží.
V Praze se 11. října otevře v režii developera Unibail-Rodamco největší letošní počin ve výstavbě obchodních center. Dostavěné Centrum Chodov s více než třemi sty obchody a restauracemi upevní podle počtu nájemců pozici jedničky mezi tuzemskými nákupními centry. Vznik nových velkých projektů developeři v nejbližších letech neočekávají, vyplývá z průzkumu společností CEEC Research a KPMG, který má E15.cz k dispozici. Spíše se budou dostavovat a opravovat již stávající areály.
„Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu,“ uvedl specialista na retail Jan Kotrbáček z konzultantské společnosti Cushman & Wakefield.
Středně velká obchodní centra mezi dvaceti až padesáti tisíci metry čtverečními budou vznikat v Praze, vyplývá ze studie CEEC Research a KPMG. Mimo metropoli očekávají developeři výstavbu menších projektů do dvaceti tisíc čtverečních metrů.
Takovým bylo i jediné zcela nové nákupní centrum, které se letos dokončilo. Developer Crestyl dokončil v Jablonci nad Nisou výstavbu obchodního projektu Central. Na třinácti tisících metrech čtverečních tam je sedmdesát prodejen.
Více se o retailu dozvíte v magazínu E15 premium s názvem Sámoška 4.0. Objednávejte zde>>>
E15 Premium s tématem Sámoška 4.0
• Zdroj: E15

Ústup k menším projektům nastává kvůli nasycenosti trhu. Nálada spotřebitelů ale přitom retailu přeje. „Růst českého maloobchodu v letošním roce bude významně nad průměrem Evropské unie.
Děje se tak napříč jednotlivými sektory, což se pozitivně odráží ve výkonnosti obchodních center a zájmu investorů,“ komentoval trh Pavel Kliment, partner v poradenské firmě KPMG.
Atraktivní pro novou výstavbu jsou dopravní křižovatky. Zmíněná developerská skupina Crestyl toho využila v Brně. Nedávno tam koupila obchodní dům Tesco a plánuje jeho další rozvoj.
Jedno z mála nových obchodních center v Praze se dlouhé roky připravuje nad stanicí metra Vltavská nebo u metra Dejvická. Podobný trend se prosazuje i na Slovensku. Developer HB Reavis staví v Bratislavě obchodní centrum Stanica Nivy. Jeho součástí bude autobusové nádraží.
Nájmy zdraží Obchodníci budou muset sáhnout za pronájmy prodejen v nákupních centrech hlouběji do peněženek. Poplatky vzrostou v dohledné době meziročně zhruba o 3,5 procenta, vyplývá z průzkumu analytické firmy CEEC mezi majiteli realit. Za metr čtvereční nejlepších obchodů v českých centrech se v současnosti podle poradců ze CBRE platí měsíčně 130 eur. |