Pokles tabákového trhu pocítila i dvojka BAT | E15.cz

Pokles tabákového trhu pocítila i dvojka BAT

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jan Rasch, Euro E15

Dušan Kütner

Share on Facebook Messenger
Po poklesu tržeb a zisku tuzemské jedničky na tabákovém trhu, kutnohorského výrobce Philip Morris, hlásí obdobný trend i druhý největší hráč British American Tobacco (BAT). Tržby firmy loni klesly o téměř čtyři procenta na 11,4 miliardy korun, zisk pak o sedm procent na 356 milionů. Kvůli poklesu celého trhu ale BAT mírně zvýšila podíl na českém trhu s cigaretami o desetinu bodu na 20,8 procenta.

Podle údajů Philip Morris ČR klesl loni celkový trh cigaret v Česku meziročně o 3,3 procenta na 19,8 miliardy kusů cigaret. Příčinami bylo podle firmy především zvýšení cen, nepříznivá ekonomická situace s negativními dopady na zaměstnanost, rostoucí nelegální obchod s tabákovými výrobky a pokračující růst obliby jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.

U British American Tobacco to znamenalo pokles celkového objemu prodaného zboží o 2,9 procenta. Společnost dovážející a prodávající značky jako Lucky Strike, Pall Mall, Viceroy, Rothmans, HB či Dunhill si ale nadále udržuje druhé místo na českém trhu s cigaretami.

Dařilo se Lucky Strike

„Nárůst tržního podílu byl způsoben zejména úspěšným prodejem značky Lucky Strike, která zvýšila meziroční podíl o 0,7 bodu a dosáhla ročního podílu 2,2 procenta,“ uvedl jednatel Vratislav Janda.

K růstu podle něj pomohla i nová kapslová varianta Click & Roll, která dosáhla celoročního tržního podílu 0,3 procenta. „K výbornému výsledku firmy pak výrazně pomohla i cenově dostupná značka HB, která meziročně narostla o 0,6 bodu na 0,7 procenta tržního podílu,“ dodal jednatel s tím, že firma i letos očekává zisk.

BAT je druhou firmou z hlavní trojky tabákových firem, která zveřejnila loňské výsledky. Již dříve svou bilanci publikoval Philip Morris ČR, kterému loni klesly konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH meziročně o 1,5 procenta na 12,8 miliardy korun.

Důvodem byl zejména nižší objem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v ČR a na Slovensku. Podíl společnosti Philip Morris na českém tabákovém trhu tak loni klesl podle odhadu AC Nielsen o 2,1 bodu na 48,6 procenta. Na poklesu se podepsal především pokračující pokles tržního podílu místních tuzemských značek a značky Red & White.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.