Řetězce: Českých potravin máme v nabídce od 40 do 75 procent

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z údajů řetězců, které samy poskytly.

Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, Globus, Penny Market a Tesco. Údaje za Billu a Interspar nejsou zatím k dispozici.

Zatímco Kaufland a Lidl patřící stejnému německému vlastníkovi Schwarz uvádějí podíl tuzemských produktů okolo 40 procent, velkoobchodní řetězec Makro 54 procent.

Vyšší podíl prodeje českých potravin uvádějí Albert (60 až 70 procent), Globus (mezi 65 a 70 procenty), Penny Market podobně jako Tesco (70 procent).

Největší podíl českých potravin z velkých řetězců, jejichž údaje jsou k dispozici, uvádí tuzemská síť družstevních prodejen Coop (75 procent).

Ministr chce zlepšení

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) některé praktiky obchodníků s potravinami kritizoval. Přes média obchodníkům například vzkázal, že pokud nezlepší kvalitu svých produktů či chování vůči dodavatelům, bude s nimi "válčit". V případě, že pokuty nepovedou k nápravě, je prý ochoten jít tak daleko, že by dotyčnému řetězci na určitém území zakázal podnikat.

Velká novela zákona o potravinách, kterou v polovině května schválila Poslanecká sněmovna, má od příštího roku mimo jiné uložit prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam hlavních pěti zemí, z nichž obchod odebírá potraviny.

Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Seznam bude muset ohlásit také ministerstvu zemědělství. Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) již dříve tento záměr označil za protiústavní a „z legislativně-technického hlediska velmi těžko realizovatelný“.