Řetězce dál označují cizí potraviny za české

Penny nově komunikuje domácí původ potravin

Penny nově komunikuje domácí původ potravin

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uvedla, že řetězec Penny Market stále používá označení výrobků Česká kvalita u zboží zahraničního původu. I přes opakovaná upozornění našli kontroloři další neoprávněně označené zboží, uvedl mluvčí SZPI Michal Spáčil.

Penny Market tvrdí, že zákazníky neklame, jelikož potraviny s označením Česká kvalita jsou vyrobeny podle tradičních českých receptur. Potravinářské výrobky, na jejichž zahraniční původ SZPI upozornila, řetězec Penny Market ale přestal logem Česká kvalita označovat.

„Zboží označené v prodejnách etiketou s nápisem Česká kvalita a vlajkou ČR má v některých případech původ mimo Českou republiku. Ve spotřebitelích je tak vyvolán mylný dojem, že si kupují potravinu vyrobenou v ČR,“ popsal problém Spáčil, podle kterého je tento přístup flagrantním porušením potravinového práva. „Správní řízení o uložení pokuty bude zahájeno nejen za klamání spotřebitele, ale i nesplnění opatření, které bylo řetězci uloženo,“ doplnil Spáčil.

Mluvčí společnosti Penny Market David Kolář řekl, že SZPI za posledních několik dní provedla v obchodech Penny Market více než 240 kontrol, přičemž pouze u 17 výrobků považuje označení za klamavé. „Penny Market s tímto výkladem nesouhlasí. Se SZPI intenzivně jednáme a znovu se snažíme vysvětlit, že Penny od počátku vnímá českou kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how,“ uvedl Kolář.

Například Sunar prodávaný v obchodech Penny Market se podle Koláře sice vyrábí ve Velké Británii, ale podle české receptury a výhradně pro české spotřebitele. „Proto do kategorie česká kvalita jednoznačně patří. Totéž je případ Mochovské zeleniny, která je připravována podle tradičních českých receptur. Ačkoli se vyrábí v Rakousku, je dodávána pouze do ČR,“ podotkl Kolář.

Inspekce původně našla tři druhy neoprávněně označených potravin, při následných kontrolách jich však bylo více. Penny Market používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin jako „Nakupujte hezky česky“, „od českých farmářů“, „široká nabídka regionálních značek“, atd. Pod značkou „od českých pekařů“ si zákazníci mohli v prodejně koupit selský chléb původem z Německa, visačka „od českých řezníků“ označovala německé salámy. Špatně označené byly i další potraviny, například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska.