Slevový trh nepřežil desetiletí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: čtk

Portály hromadného nakupování, lidově označované slevomaty, skomírají. Trhu vládne téměř bez konkurence Slevomat.cz. Avšak i ten mění obchodní strategii. Není to přitom ještě ani deset let, co jako první v branži zahájil činnost.

„Dnes už bych skoro nemluvil ani o slevovém trhu. Naprostá většina původních portálů na něm zanikla. Stejně skončil zájem o dříve populární nabídky jako tataráky a žebírka ve slevě,“ uvedl Michal Hardyn, ředitel cashbackového portálu Tipli.cz. Posledních několik hráčů se podle něj z velké části přeměnilo na klasické prodejní weby nabízející zážitky a cestování.

Vrcholem procházel trh hromadného nakupování v roce 2011, tedy rok po svém vzniku. Tehdy bylo v Česku podle vyhledávače slev Skrz.cz 222 slevových portálů. Nyní jich je sotva desetina. Portály krachovaly a některé bankroty dokonce vyšetřovala policie.

„Souhrnný roční obrat serverů z původního trhu slevových portálů se od roku 2013 drží stabilně kolem tří miliard korun,“ uvedl ředitel Skrz.cz Matěj Dvorský. Dvě třetiny trhu patřily loni Slevomatu. I ten se však již od slev odvrací.

„Jen samotná sleva jako fungující byznys model nestačí. Z firmy se v průběhu let stal inspirační a zážitkový portál,“ uvedla ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Místo slev vidí společnost větší potenciál ve službách. Slevomat představil plán na vytvoření největší společné platformy pro drobné živnostníky. Spojí je jednotným rezervačním systémem. Kvůli změně strategie zvažoval Slevomat i změnu názvu. Stávající značku ale nakonec vyhodnotil jako natolik zavedenou, že by změna znamenala riziko.

„Tlak na výši slevy a provize v kombinaci se zaměřením pouze na pobytové balíčky zlomil vaz většině projektů,“ dodala šéfka Slevomatu Havlíčková. Pobyty podle ní představují hlavní zdroj obratu. Nízká frekvence návštěv a nákupů v tomto segmentu však vyžaduje pro růst neustálou akvizici nových uživatelů. Podle spotřebitelské organizace dTest má teď potíže s proplácením kuponů slevový web Pepa.cz. Jeho provozovatel na zaslané otázky nereagoval.

E15