Tuzemská jednička Universal Music s podílem na trhu 26 procent loni zaznamenala pokles tržeb o třetinu na 63,4 milionu korun. Její zisk ale stoupl o dvě třetiny na 14,4 milionu korun.
„Rok 2012 byl ve znamení prudkého růstu digitálních prodejů, které společně s rostoucími licenčními příjmy a příjmy z nových obchodních aktivit již téměř vykompenzovaly očekávané poklesy prodeje fyzických nosičů,“ uvedl generální ředitel Tomáš Filip.
K více než šedesátiprocentnímu růstu digitálních příjmů podle něj přispěl především růst největšího obchodu s digitální hudbou iTunes a streamovacích služeb YouTube. „Tím se nám podařilo opětovně dosáhnout kladného hospodářského výsledku,“ dodal.
Supraphon rostl díky Supraphonline.cz
Dvojka na trhu prodejů hudebních nahrávek, společnost Supraphon s podílem 20,4 procenta, loni zaznamenala nárůst celkových digitálních prodejů meziročně o 183 procent. Zásluhu na tom měl nejen internetový obchod Supraphonline.cz, ale i další kanály. Podíl příjmů z digitálních prodejů a dalšího jejich druhotného užití pak loni stoupl na více než třetinu.
Celkové tržby za prodej zboží, vlastních výrobků a služeb Supraphonu tak loni dosáhly 137,8 milionu korun, o necelé procento více než o rok dříve. V tržbách jsou započteny i příjmy z prodejů nahrávek s mluveným slovem, které se do statistik prodejů hudebních nosičů IFPI nepočítají. Zisk po zdanění loni stoupl o více než deset procent na 16,4 milionu.
I nadále tak Supraphon hodlá vydávat nahrávky s jejich následným prodejem v podobě fyzických nosičů i digitálního obsahu jakožto rovnocenných způsobů prodeje. „V této souvislosti bude společnost klást zvláštní důraz na posílení prodeje hudby v digitální podobě a vytváření nových obchodních modelů s tímto způsobem prodeje souvisejících,“ uvedl prokurista Supraphonu Libor Holeček.
Trh digitální prodeje hudby v Česku