Svátek nezadaných přinesl internetovému prodejci Alibaba rekordní tržby

Alibaba

Alibaba Zdroj: CTK/AP

Tržby největšího čínského internetového prodejce Alibaba na svátek nezadaných stouply o 39 procent na rekordních 168,3 miliardy jüanů (554,9 miliardy korun). Svátek nezadaných, označovaný jako Den singles, připadá na 11. listopadu a právě firma Alibaba z něj učinila nejdůležitější nákupní den v roce. Nyní je z něj největší nákupní událost na světě.

Obchodníci na Den singles nabízejí výrazné slevy, podobně jak činí prodejci v USA na tzv. černý pátek nebo kybernetické pondělí. Tržby čínských obchodů však v tento den výrazně přesahují tržby obchodů na černý pátek a kybernetické pondělí v USA za oba dny dohromady.

Den singles je relativně nový svátek. Měl být původně pro nezadané obdobou svátku svatého Valentýna, který slaví zamilovaní lidé 14. února. Svátek začali slavit studenti v 90. letech a jedničky v datu (11.11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Alibaba ho však v roce 2009 proměnil v nákupní šílenství sledované i analytiky, kterým slouží jako barometr nálady čínských spotřebitelů.

Událost díky nabídce slev láká kupující po celé Číně. Podle odhadů bude potřeba v příštích šesti dnech přepravit 1,5 miliardy balíků. Organizace Greenpeace však již loni varovala, že tato událost přináší také obrovské množství odpadu a emisí oxidu uhličitého.

Čína je již nyní podle tržeb největším internetovým trhem na světě. Společnost Boston Consulting Group odhaduje, že výdaje za nákupy na internetu v Číně porostou o 20 procent ročně a do roku 2020 dosáhnout 1,6 bilionu dolarů (35 bilionů korun). Tržby v kamenných obchodech se mají zvyšovat jen o šest procent.