Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Výroba Bohemia Sekt

Výroba Bohemia Sekt Zdroj: Bohemia Sekt

alkohol
alkohol v supermarketu
Výroba Bohemia Sekt
alkohol
Nejjednodušší ochrana před obtížemi i před panikou je podle oslovených lékařů a lékárníků nepít nekvalitní alkohol a za současné situace dát přednost vínu a pivu.
8
Fotogalerie

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval Čechy další ročník akce Suchej únor. Podle výrobců alkoholu jsou ale začátkem sezony slabší prodeje každoročně. Spotřebu snižuje mimo jiné křesťanský půst.

Pátý ročník akce Suchej únor propagovala Liga otevřených mužů. Vyzvala české spotřebitele – zejména muže – aby celý únor zkusili nepít alkohol. „Na Facebooku nás hned na začátku měsíce začalo sledovat přes tři tisíce lidí, což je dvojnásobek oproti loňsku,“ uvedl jeden z koordinátorů akce Josef Petr. Přesný počet účastníků podle něj nelze stanovit, protože mnozí se k výzvě připojují, aniž by se zaregistrovali.

Organizátoři připomínají, že průměrný český muž vypije 18,6 čistého lihu za rok. To znamená, že každý mužský účastník kampaně by v průměru znamenal pokles spotřeby lihu asi o 1,5 litru. „Naší výzvu většinou zkoušejí průměrní až nadprůměrní pijáci. Přidali se k nám i majitelé některých hospod a restaurací,“ upřesnil Josef Petr.

„Dopad této kampaně jsme doposud nevyhodnocovali,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková. Podle ní roste spotřeba nealkoholického piva dlouhodobě. Prodej zlatavého moku je v zimě tradičně nižší než v teplých měsících, bez ohledu na „protialkoholovou“ kampaň.

To se týká i tvrdého alkoholu. Podle ředitele Unie výrobců a dovozců lihovin ČR Jaroslava Burkarta jsou první dva měsíce roku vždy nejnižší prodeje. „Lidé alkohol v posledním čtvrtletí roku nakoupí – ať už jako dárek nebo pro vlastní spotřebu – ale většinou jej všechen nespotřebují. První dva měsíce roku jsou také poznamenány přicházejícími Velikonocemi, kdy křesťané drží několika denní půst – nejčastěji v únoru. Při něm je zakázáno konzumovat alkoholické nápoje,“ vysvětluje Burkart.

„My v rámci programu Pij s rozumem už mnoho let téměř osamoceně propagujeme zodpovědné pití. Akce Suchej únor je zajímavá, ale v pití alkoholu je určitě důležitější stálá zodpovědná spotřeba než měsíční půst a poté návrat k nadměrnému pití,“ uvedl Burkart.