Visegrád jezdí v dražších ojetinách. Ceny stouply o víc než desetinu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Visegrád jezdí v dražších ojetinách. Ceny stouply o víc než desetinu

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Růst tuzemského hospodářství nahrává i prodejcům ojetých vozů. Daří se jim prodávat stále dražší automobily. Vyšší částky ale netečou jen na účty tuzemských autobazarů, ale i těch slovenských, polských a maďarských.

Průměrná cena ojetin v zemích visegrádské čtyřky roste rychleji než v minulosti. Oproti roku 2017 použité automobily podražily o třináct procent, zhruba tedy o patnáct tisíc korun. Celkové hodnoty navíc výrazně tlumí Polsko, kde růst cen značně zaostal. Vyplývá to z dat společnosti AAA Auto, která monitoruje všechny trhy visegrádské čtyřky.

„Domácnosti si mohou dovolit lepší ojetiny. Zatímco ale v Česku máme úrokové sazby velmi nízké, v okolních zemích je půjčka na nové auto výrazně nákladnější, ani leasing není tak snadno dostupný jako v Česku. I proto lidé častěji investují do ojetin,“ vysvětluje Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

Tesla je opět ve stamilionové ztrátě, do zisku se prý vrátí ve druhé polovině roku

Tento trend potvrzuje také Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto. „Poptávka po méně ojetých a zánovních vozech roste. Zvyšuje se rovněž cena nových automobilů, což se promítá rovněž do trhu ojetin,“ říká Vaněček.

Konkurenčnímu autobazaru AutoESA meziročně rostly prodeje o desetinu. „Zvyšuje se poptávka po kvalitnějších a lépe vybavených vozech, které si klienti dříve nemohli dovolit. Některé automobilky navíc zdražují nové modely,“ dodává Pavel Foltýn, ředitel AutoESA. Autobazar prodává použité vozy průměrně za 180 tisíc korun.

V Česku klesá produkce aut, v Nošovicích spadla výroba o více než desetinu

Rostoucí poptávka po ojetinách se projevuje také na celkovém počtu prodaných vozů v zemích V4. Zatímco předloni autobazary prodaly čtyři miliony vozů, letos jen za první čtvrtletí to bylo téměř 1,5 milionu.

Cenový index analytické společnosti EY ukazuje, že nové vozy meziročně podražily o čtyři procenta. „Visegrád bohatne a pořizuje si auta vyšší třídy, velmi rychle roste podíl SUV. Starší ojetiny budou pro některé spotřebitele jedinou variantou vlastního vozu. Pokud nezasáhne stát drsnými regulacemi, vozový park bude dál stárnout,“ uvádí Petr Knap ze společnosti EY. Současný průměrný věk aut v Česku činí patnáct let.

Továrna po automobilce Saab po letech ožije. Bude vyrábět elektromobily
Bývalý šéf Nissanu Ghosn zůstává v japonské vazbě. Byl počtvrté obviněn

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!