Vstup Ruska do WTO českému pivu příliš nepomohl

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

Podíl vývozu tuzemského piva do Ruska na celém exportu piva z České republiky do zahraničí sice mírně roste, mnozí pivovarníci ale čekali více. Rusko totiž loni v srpnu po osmnácti letech jednání vstoupilo do Světové obchodní organizace (WTO). To mělo přinést také snížení dovozních cel a zlevnění exportu do země, která je třetím největším obchodním partnerem Evropské unie.

Export ale nijak závratně nestoupl. Zlevnění dovozu tuzemského, v Rusku známého a oblíbeného piva kompenzují kroky ruské vlády na snížení alkoholismu v zemi. To mimo jiné znamená i zvyšování spotřebních daní na alkohol a obecně přísnější pravidla pro jeho prodej a reklamu na něj.

Jeden z mála pivovarů, které zaznamenávají nárůst, jsou Pivovary Lobkowicz sdružující sedm středně velkých tuzemských pivovarů. „S růstem spotřební daně pro všechna piva a snižováním cla se naše a vlastně všechny exportní značky dostávají cenově blíže ruským a licenčním pivům v Rusku vyrobeným. To je určitě pozitivní,“ uvedla mluvčí firmy Barbora Kameníková.

Na druhé straně ruská vláda zvyšuje spotřební daň na pivo a nápoj zařadila do kategorie alkoholu, pro kterou platí přísnější restrikce a pravidla. To se týká hlavně oblasti doložení různých podkladů, státních registrací, zákazů prodeje po desáté hodině večerní a podobně. „To samozřejmě prodeje mírně komplikuje, ale když se s tím vypořádáme, tak to zase taková překážka není,“ podotkla mluvčí.

Podíl zemí na exportu v Cesku vyrobeného pivaPodíl zemí na exportu v Cesku vyrobeného piva | Cesky svaz pivovaru a sladoven

Tuzemská jednička Plzeňský Prazdroj i trojka Heineken ČR zvýšení exportu do Ruska naopak neregistrují. Zůstává zhruba týž. „Nezaznamenali jsme žádný nový trend, který bychom mohli spojovat se vstupem Ruska do WTO a následným snížením dovozních cel pro potravinářské výrobky,“ uvedla mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová. „Náš export se nám i přes stále se zvyšující spotřební daň v Rusku daří držet na stejném množství jako v minulých letech,“ doplnila mluvčí Heinekenu ČR Zuzana Kosáková.