Web Potraviny na pranýři je mezi skokany měsíce

Potraviny na pranýři

Potraviny na pranýři Zdroj: Potraviny na pranyri

Firmy i některé průzkumy v poslední době často říkají, že lidé se začínají více zajímat o kvalitu potravin v tuzemských obchodech a restauracích. Alespoň částečně jim nyní dává zapravdu nejnovější statistika nejčastěji hledaných výrazů na největším tuzemském vyhledávači Seznam.cz.

Podle ní se totiž v červenci spuštěný web Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) Potraviny na pranýři dostal na druhé místo mezi slovy z oblasti komerčních produktů, která zaznamenala největší nárůst pokusů o jejich vyhledání. Takzvaným Skokanem měsíce července se v této kategorii stal nově spuštěný program komerční televize Nova pro muže s názvem Fanda, vyplývá ze statistik Seznam.cz.

Aplikace www.potravinynapranyri.cz umožní návštěvníkům webu vyhledat požadovanou informaci o nevyhovující potravině podle názvu výrobku, druhu potraviny, prodejce, země původu a distributora. Web je průběžně doplňován z výsledků kontrol státních orgánů, zejména Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

„Stránky projektu na internetu hledali lidé jako o život. Ve vyhledávači české internetové jedničky Seznam.cz se v červenci dotaz na stránky projektu umístil mezi Skokany českého internetu na druhém místě ze všech praktických dotazů. Celkem jej v červenci na Seznam.cz hledalo 66175 lidí,“ uvedl PR zástupce portálu Jakub Šumanský.

Důvodem pro vznik projektu je podle ministerstva zemědělství skutečnost, že v současnosti se v maloobchodní síti ve stále větší míře lidé setkávají s nevyhovujícími potravinami. „Výrobci a prodejci se pod tlakem konkurenčního boje a ve snaze o udržení marží uchylují k nabízení potravin nejakostních, falšovaných a nebezpečných,“ uvedla při spuštění webu ředitelka komunikace ministerstva zemědělství Kateřina Böhmová. Nejčastěji podle ní inspektoři odhalují potraviny s nepřiznanými levnými náhražkami a také klamání při označování výrobků v prodejně.

Inspekce v posledních měsících hlásí zvýšený počet negativních výsledků kontrol v obchodních řetězcích. Někdy ale bývá inspekce kritizována za to, že za prohřešky ukládá nízké pokuty. Podle SZPI ale mnohdy zveřejnění jména nepoctivého prodejce způsobující odliv zákazníků je větším trestem než vysoká peněžní pokuta. K tomu by měl sloužit i nový web.

Výrobci potravin kvůli tomu nedávno kritizovali web za to, že jejich jména jsou uvedena i u objevených nedostatků, u nichž pochybení jednostranně spadá na stranu prodejce, nikoli výrobce. Týká se to například potravin prodávaných s prošlou lhůtou spotřeby či přelepeným datem spotřeby, případně s poškozeným obalem v důsledku skladování. Samotná myšlenka webu je ale podle potravinářů správná, byť je podle nich nedotažená.