Zahraniční supermarkety ovládly dvě třetiny českého trhu. Nejvíce v regionu

Nákup v supermarketu

Nákup v supermarketu Zdroj: ctk

Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití. "Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků," sdělil Juračka. Další malé prodejny se chystá uzavřít například skupina COOP.

Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož ubylo v ČR v průběhu uplynulého roku 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou.

„Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná,“ dodal Juračka.

Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do které patří v ČR téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.

Desítka největších obchodníků v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):Desítka největších obchodníků v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):Desítka největších obchodníků v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší): | ctk

Poslední průzkum společnosti Nielsen ukázal, že během loňska v ČR ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Celkový počet malých a středních potravin a obchodů se smíšeným zbožím se tak meziročně snížil o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a byly otevřeny čtyři nové hypermarkety.

Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z 20 na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování apod.

Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco. Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.