Zájem o auta je nebývalý. Do dubna se jich prodalo 62 tisíc, o pětinu víc

Hyundai i30

Hyundai i30

Za první čtyři měsíce roku 2015 bylo prodáno 57 118 osobních a 4911 užitkových vozů, což je o 21 procent více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda (22 304), Hyundai (5961) a Volkswagen (4465).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi.

Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Prodeje aut 1-4/2015Prodeje aut 1-4/2015 | Medea Research

Nejvíce vozů prodává Škoda, Hyundai a Volkswagen

Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních čtyřech měsících loňského roku Škoda Octavia s 7664 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí a čtvrté místo – Fabia (4396), Rapid (4315) a Superb ( 010). První pětici uzavírá Hyundai i30 (1946).

V prvních čtyřech měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů, SUV-B a minivozů. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída, její podíl se ale mírně snižuje (na aktuálních 28 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22 % prodaných aut). Celkově se letos zatím prodalo o 19,2 % osobních vozů více než loni (57 118).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 956 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (873), Volkswagen (556), Ford (506), a Renault (435). Celkově se za dosavadní průběh roku 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací a neprůhledné kategorie 4911 užitkových vozidel (LUV), což představuje vysoký nárůst o 39 procent.

Volkswagen, Ford a Seat stále s účelovými registracemi

Na základě dat z Ministerstva dopravy ČR a společnosti Médea Research trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 27 rocent. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 9951 vozů (13 % registrací), jde zejména o osobní vozy (9644).

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 7067 automobilů. Naprosto mimořádný nárůst registrací v této kategorii (meziročně o 44 %) výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2152 vozů a meziročním navýšením o 128 procent. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos čtvrtinu všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací.

Neprůhledné registrace značek 1-4/2015Neprůhledné registrace značek 1-4/2015 | Medea Research

Statistika registrací nových aut

Celkem bylo v období leden-duben 2015 registrováno 18 153 automobilů na fyzické osoby (Meziročně o 9 % více), z toho absolutní většina (18 040 vozů) se týkala osobních aut. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (4 693 vozů), což odpovídá meziročnímu nárůstu 37 procent.

Za první čtyři měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 73 829 osobních a 5 24 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 23 965 vozy před Volkswagenem s 8 973 registrovanými vozy a Hyundai s 094 vozy.