Značku kvality Q získalo už téměř 500 subjektů v cestovním ruchu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Pro cestu, jak zvýšit zisk, počet zákazníků a snížit provozní slepotu se v Česku dobrovolně rozhodlo několik stovek firem. Zapojily se do projektu Národní systém kvality služeb cestovního ruchu v ČR, který byl spuštěn v lednu 2010. Certifikát kvality Q zatím získalo 464 organizací. Projekt realizovalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v rámci Integrovaného operačního programu financovaného ze strukturálních fondů EU. Rozpočet byl 83,67 milionů korun.

O certifikaci mohou v pětiletém projektu, který letos končí, zájemci žádat ještě až do 15. listopadu 2015 zdarma. Označení kvality Q má zajistit turistům jednoduchý přehled o firmách v tuzemském cestovním ruchu, kde pracuje zkušený a kvalitně proškolený personál, jehož službám mohou důvěřovat.

Značka totiž ručí za kvalitu tak zvaných „měkkých dovedností“, které na první pohled nejsou vidět. Mezi ně patří například vstřícná komunikace s klientem, příjemné vystupování, proaktivní přístup k řešení nedostatků, nebo také schopnost hovořit cizími jazyky. Pro podnikatele nabízí zase možnost být o stupeň výš a odlišit se od konkurence.

Systém přinese více spokojených zákazníků, zaměstnanců, snížení fluktuace pracovníků i zvýšení zisků

Alena Pacalová, hlavní projektová manažerka Českého systému kvality služeb, který certifikát pod záštitou MMR uděluje, vidí i další plusy: „Značka Q je pro zákazníka příslibem ověřené kvality poskytovaného servisu. Při jeho rozhodování, který podnik navštívit, může být důvodem jeho volby. Firmy se pak naučí identifikovat nedostatky v kvalitě poskytovaných služeb a následně je odstranit. To vše přínese více spokojených zákazníků, zaměstnanců, snížení fluktuace pracovníků i zvýšení zisků.“

Inspirací pro český projekt byl systém ServiceQualität Deutschland, který určuje hranici kvality v Německu. Zde funguje již od roku 2001 pod názvem Service Q. Podle zkušeností z Německa se jeho efekt odráží především ve vyšších obratech certifikovaných podniků, větším množství stálých klientů a také větší míře inovací u zapojených subjektů.

Rozdíl je ve financování. Service Q je v Německu již částečně spolufinancován samotnými subjekty žádajícími o certifikaci a cena se pohybuje v rozmezí 230 až 280 eur v závislosti na velikosti společnosti.

Značka kvality QZnačka kvality Q|Cesky system kvality sluzebLogo systému kvality služeb