O certifikaci mohou v pětiletém projektu, který letos končí, zájemci žádat ještě až do 15. listopadu 2015 zdarma. Označení kvality Q má zajistit turistům jednoduchý přehled o firmách v tuzemském cestovním ruchu, kde pracuje zkušený a kvalitně proškolený personál, jehož službám mohou důvěřovat.
Značka totiž ručí za kvalitu tak zvaných „měkkých dovedností“, které na první pohled nejsou vidět. Mezi ně patří například vstřícná komunikace s klientem, příjemné vystupování, proaktivní přístup k řešení nedostatků, nebo také schopnost hovořit cizími jazyky. Pro podnikatele nabízí zase možnost být o stupeň výš a odlišit se od konkurence.
Systém přinese více spokojených zákazníků, zaměstnanců, snížení fluktuace pracovníků i zvýšení zisků
Alena Pacalová, hlavní projektová manažerka Českého systému kvality služeb, který certifikát pod záštitou MMR uděluje, vidí i další plusy: „Značka Q je pro zákazníka příslibem ověřené kvality poskytovaného servisu. Při jeho rozhodování, který podnik navštívit, může být důvodem jeho volby. Firmy se pak naučí identifikovat nedostatky v kvalitě poskytovaných služeb a následně je odstranit. To vše přínese více spokojených zákazníků, zaměstnanců, snížení fluktuace pracovníků i zvýšení zisků.“
Inspirací pro český projekt byl systém ServiceQualität Deutschland, který určuje hranici kvality v Německu. Zde funguje již od roku 2001 pod názvem Service Q. Podle zkušeností z Německa se jeho efekt odráží především ve vyšších obratech certifikovaných podniků, větším množství stálých klientů a také větší míře inovací u zapojených subjektů.
Rozdíl je ve financování. Service Q je v Německu již částečně spolufinancován samotnými subjekty žádajícími o certifikaci a cena se pohybuje v rozmezí 230 až 280 eur v závislosti na velikosti společnosti.
Značka kvality Q|Logo systému kvality služeb