ODEMČENO: Dedoles dluží stovky milionů. Zavírá kamenné obchody v Česku
Slovenský prodejce a výrobce spodního prádla, ponožek a dalšího oblečení Dedoles se od jara potýká s existenčními problémy, které vyústily v propouštění zaměstnanců. V důsledku kupících se pohledávek věřitelů je společnost nucena podstoupit restrukturalizaci. Na začátku procesu se ukazuje, že Dedoles dluží dodavatelům stovky milionů korun, i když přesná částka není známá. Teď kvůli tomu musí v Česku zavřít kamenné pobočky.
Ve slovenském Registru úpadců přihlásili věřitelé pohledávky v celkové hodnotě 43,7 milionů eur, tedy více než jedné miliardy korun, nicméně podle šéfa a zakladatele společnosti Dedoles Jaroslava Chrapka tato částka neodpovídá realitě.
„Medializovaná výše pohledávek nekoresponduje s přihlášenými pohledávkami, jelikož v seznamu jsou i pohledávky, které ještě procházejí rozporovacím řízením, některé jsou duplikované a nacházejí se tam i podmíněné pohledávky z ručitelských závazků,“ upřesňuje Chrapko.
Kvůli plánované restrukturalizaci Dedoles zavírá v Česku sedm kamenných poboček a kiosků. „Na základě externí finanční analýzy došli naši právníci k závěru, že pokud bychom naše prodejny a kiosky nadále provozovali, nechovali bychom se jako zodpovědný hospodář a vědomě bychom vytvářeli ztrátu,“ odůvodňuje uzavření poboček Chrapko.
Na příběh o tvrdé koruně, můžeme téměř s jistotou zapomenout. Proč? Podívejte se na Z(a)tracená čísla:
Českou entitu tak Dedoles posílá do konkurzu. Prodeje na kamenných pobočkách podle Chrapka přestavovaly kolem osmi procent celkových prodejů v tuzemsku, zbytek připadá na online verzi obchodu. O možnost objednat si z Dedolesu čeští zákazníci nepřijdou, stejně jako doposud budou obsluhovaní slovenskou pobočkou. „I do budoucna se chceme soustředit především na rozvoj našeho online prodeje a vylepšování zákaznické zkušenosti v České republice,“ doplnil Chrapko.
Výsledná dlužná částka je podle něho oproti registru o desítky procent nižší, nicméně její přesnou výši kvůli schůzce věřitelů nechce komentovat. I tak by to měly být pohledávky dosahující vyšších stovek milionů korun. Mezi největší věřitele s pohledávkami kolem 75 milionů korun patří finanční domy Tatra banka a Citibank, dvanáctimilionovou pohledávku přihlásila mateřská společnost sociální sítě Facebook Meta.
„Výše přihlášených pohledávek dlužníka Dedoles nám napovídá, jak rychlá a agresivní byla expanze dlužníka, což nakonec v konečném důsledku způsobilo problémy s cashflow dlužníka a jeho úpadek,“ uvádí Lucia Baniarová z advokátní kanceláře GHS Legal.
S restrukturalizací pomůže PwC
Vedení Dedolesu připravuje detailní ozdravný plán, který chce brzy představit věřitelům. „Restrukturalizaci vnímáme jako restart společnosti. V tomto duchu připravujeme ve spolupráci s odborníky z firmy PwC plán, který představíme na schůzi věřitelů,“ uvedl Chrapko. Schůze věřitelů by se podle posledních informací měla konat 24. října.
„Na schůzi si věřitelé zvolí věřitelský výbor, tedy zástupce, kteří budou v nejbližších měsících spolu se správcem a společností Dedoles připravovat restruktualizační plán,“ upřesňuje Milan Ragas z advokátní kanceláře Witt&Kleim. „Když se na tom věřitelé usnesou, může být na Dedoles vyhlášen konkurz, ale takový postup je zřídkavý a zpravidla je důsledkem nedostatečné aktivity dlužníka při ozdravných procesech nebo při ztrátě důvěry vůči managementu dlužníka,“ doplňuje Ragas.
Správní procesy by ovšem v mezidobí neměly mít výrazný vliv na fungování Dedolesu. „Jde o restrukturalizaci, takže společnost v mezidobí funguje, avšak s některými omezeními vyplývajícími ze zákona, které ale nebrání běžnému chodu společnosti,“ popisuje Ondrej Majer ze slovenské pobočky advokátní společnosti Havel&Partners.
Restrukturalizační proces je ovšem dlouhodobá záležitost, podle Ragase může trvat až pět let. „Plán obsahuje i splátkový kalendář, podle kterého Dedoles splatí pohledávky věřitelů,“ říká advokát. „Společnost Dedoles se v minulosti vyjádřila pro média, že nemá zájem snižovat své závazky prostřednictvím jejich odpuštění v restrukturalizaci, není to však možné vyloučit. Pokud se na tom dohodnou věřitelé a Dedoles, bude takový plán obsahující odpuštění části pohledávky závazný pro všechny nezabezpečené věřitele,“ doplňuje.
Chrapko neupřesnil, jak dlouho by proces mohl trvat. „Předpokládáme ukončení právní části restrukturalizace začátkem příštího roku a následně začneme s naplňováním restrukturalizačního plánu,“ uvedl pouze.
Další propouštění nehrozí, investor se našel
Kvůli špatné finanční situaci se Chrapko, který je dosud stoprocentním vlastníkem společnosti, snaží už několik měsíců sehnat zdroj financování. „S investorem momentálně finalizujeme právní úkony, které, jak věřím, budou do konce roku doladěné,“ uvedl na dotaz deníku E15 Chrapko.
„Nemuseli jsme přistoupit k dalšímu propouštění, firma je momentálně stabilizovaná a nákladově efektivní, optimalizujeme například i naše prodejní kanály,“ dodal.
Slovenská firma se dostala do problémů letos v dubnu, kdy vyšlo najevo, že nedokáže v řádných termínech splácet faktury a začaly se jí na skladech hromadit přebytky zboží. „Rostli jsme příliš rychle za příliš velkými výsledky,“ vysvětloval Chrapko v dubnu pro deník E15 důvody situace. Dedoles do té doby rostl výrazným tempem a platil za jednoho z velkých hráčů slovenské e-commerce. Za rok 2021 vykázal tržby přes dvě miliardy korun, což bylo meziročně o devadesát procent výše než v předešlém roce.
Dedoles nebyl jediným e-shopem v Česku a na Slovensku, který se dostal kvůli zhoršení ekonomické situace do problémů. Komplikace přiznaly například české e-shopy Footshop nebo Bonami.
Článek poprvé vyšel v pátek 14. října 2022.