Dedoles je začátek. Očekávám krachy e-shopů, říká investor Klega | E15.cz

Očekávám velké krachy e-shopů. Dedoles je jen začátek, říká investor Ondřej Klega z eRockets

Filip Zelenka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

E-shopy v posledních měsících procházejí očistcem. Po raketovém růstu během pandemie přišlo bolestivé vystřízlivění kvůli zhoršující se ekonomické situaci. „E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech,“ říká v rozhovoru investor Ondřej Klega ze skupiny eRockets, která se zaměřuje právě na investice v oblasti e-commerce. Proto nyní očekává krachy některých hráčů na trhu.

Jak se do situace na trhu e-commerce promítlo rozvolnění po koronavirové pandemii?

Za covidu stoupla důvěra v e-commerce, e-shopy vyrostly, načerpaly hodně financí, byly ziskové. To se projevilo i v plánech do budoucna. Rozvolnění přineslo výrazné snížení tempa růstu, protože se hodně lidí vrátilo do off-linu. Obecně se růstové ambice, které si e-commerce firmy nastavily, nepodařilo v prvním letošním kvartálu obhájit.

E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech. Snížily se obraty, ale náklady ne a na to se musí reagovat. I největší hráči jsou nuceni propouštět. Snižují se proto letošní ambice a hodně se začíná hledět na ziskovost.

Lidé s nákupy více váhají a v některých oborech jsou předzásobení. To nyní řešíme ve SportObchodu s koly či se střešními nosiči.

Proč obchody nedokázaly odhadnout poptávku?

Nižší poptávka po nosičích má vazbu také na prodej nových aut a cestování. Ještě do toho vnesli chaos výrobci a dodavatelé, kteří nejsou schopni garantovat objemy za určitou cenu. E-shopy se proto předzásobily na zimu a nakupovaly za staré ceny, protože očekávaly inflaci a chtěly si udržet marži. Proto nyní mají hodně kapitálu vázaného na zásoby.

Video se připravuje ...
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Předzásobení a zvýšené kapacity asi nelze jen tak snadno osekat. Jak to řešit?

Je to tak a do toho vstupuje ještě výrazné zdražení reklamy. Od září roste každý měsíc reklama v aukci o deset až patnáct procent. To trvá dodnes, i když to není tak vyšponované jako před Vánoci, ale je to následek covidu, který přivedl do on-line prostředí hodně inzerentů. Tím, jak firmy ke konci roku bojovaly o obrat, cenu reklamy hodně našponovaly.

Tyto tři vlivy vedou ke škrtům. Lze sáhnout na marži. Před létem, které je tradičně slabší, musíte řešit, jestli propouštět, protože lidi budete potřebovat ke konci roku, aby všichni „nepadali na hubu”. Hodně se řeší i srovnání efektivity interních týmů s outsourcingem. My jdeme cestou budování vlastních týmů. Je to alchymie.

Budou tedy nějaké e-shopy růst?

Dnes je růst hodně drahý, žere peníze. Střední a malé obchody to teprve teď vidí v přímém přenosu. Potřebují robustní řešení, jiné nástroje, automatizaci. Zároveň střední a velcí hráči nemají problém zaplatit seniorní lidi, ale na pracovním trhu je málo specialistů a přetahování taky stojí hodně peněz. Dnes do e-commerce lákáme seniory z jiných oblastí, nemusejí to být lidé, kteří se specializují čistě na on-line.

Očekáváte tedy krachy kvůli problémům, které jste popsal?

Očekávám.

Velké krachy?

Nejznámější případ je asi Dedoles, ten ilustruje veškeré problémy, které jsem zmínil. Obecně budou mít potíže firmy, které rostly o sto procent, ale růst byl poháněn covidem. Nyní bude těžké to ustát. Nešlo to přirozenou cestou. Buď doháněli manko, nebo naopak přepálili růst a firma jim spadla.

Když jsem mluvil s majitelem Dedolesu Jaroslavem Chrapkem, zdálo se, že by to měli zvládnout, když seženou investora.

Já mu to přeju, ale nebude to mít jednoduché. Od začátku roku hledají investora, ale není to jednoduchý případ. U e-shopu je důležité, aby měl zdravou trakci, aby se dal předpovídat další vývoj, aby měl mantinely.

Dedoles je příklad, kterému se podařilo najít díru na trhu a rychle vyrůst. Má erudovaného zakladatele a šéfa, je to takový srdcař. Čemu věří, za tím jde. Zakladatelé si ovšem neuvědomují hranu, na které se pohybují. Tedy například jaký může mít dopad výpadek hotovosti na životaschopnost firmy.

Neměli byste o takový projekt zájem vy?

My jsme specializovaný fond na e-commerce projekty, vyhledáváme úzce zaměřené e-shopy, které hrají klíčovou roli v určité kategorii, mají vlastní značku a třeba i produkt jako například Grizly, Ovečkárna nebo Vuch. Koukáme se hlavně po středně velkých e-shopech.

Naše přidaná hodnota je v tom, že vstupujeme do firem se svým know-how a zapojujeme se do jejich řízení. Snažíme se pomoci přetransformovat e-shop na větší firmu a připravit ji na vstup strategického investora ve střednědobém horizontu tří až pěti let.

Skýtá současná doba, kdy mají e-shopy problémy, pro investory lepší příležitosti? Tedy šanci získat větší podíl za méně peněz?

Záleží na tom, jak ohodnocujete firmu. Spousta hráčů na trhu staví valuaci na covidových výsledcích. Na druhou stranu za poslední rok a půl jsou zakladatelé více naklonění vstupu investora do své firmy. Když jsme před čtyřmi lety začínali, měli jsme problém, protože „e-shopaři“ moc nechápali, jaká je naše role. Rostli a zvládali to. Když se ale jejich byznys překlápěl do větších obratů, přišly první problémy.

Dnes už začínají chápat, proč tam jdeme. Jsme jejich průvodci, vždy si kupujeme minoritu, chceme, aby zakladatel byl stále nositelem myšlenky, ale pomáháme mu překonávat překážky a snažíme se, aby nevstupoval do slepých uliček. Naším největším přínosem je celý proces exit strategie. To řešíme sami, nemusíme si na to najímat firmy.

Očekáváte tedy, že e-shopy budou ve velkém hledat investory?

Už hledají, za poslední rok evidujeme zvýšení zájmu o investory, dnes jsou skoro všichni „e-shopaři“ otevřeni vstupu investora.

Je současná situace příležitostí pro velké e-shopy pohltit menší?

Určitě. Velké e-shopy, které sledujeme, jdou dvěma cestami. Ta první je rozšiřování nabídek – například Notino, které se vrhá do zdravé výživy, nebo Alza. Druhým velkým trendem jsou on-line tržiště, tedy místa, kde jde koupit vše. Zákazník si nepamatuje dvacet různých brandů, ale ví, že na Alze dostane cokoli. 

On-line tržiště však v Česku nejsou příliš rozšířená.

Nejsou, ale spousta obchodů do toho investuje, tedy Alza, Mall, Pilulka, Heureka… Další tržiš­tě do Česka přicházejí – jako třeba Kaufland. Myslím, že i Zoot se bude překlápět. Takže je to spíše otázka času. Do budoucna budou mít pevnou pozici jen speciální e-shopy. Největší problémy čekají naopak malé až středně velké e-shopy, které jsou na hraně s cash flow, jsou závislé na spotřebním chování a jsou tedy ve vleku událostí.

Trend, že většinu obratu v e-commerce mají na svědomí velké e-shopy jako Alza a na malé zbývá jen maličký podíl, se tedy bude prohlubovat?

Marketingová data, která ukazují, že Česko je velmoc e-shopů, jsou pravdivá, na počet obyvatel máme nejvíce e-shopů, tedy padesát tisíc. Když se však podíváte na data podrobněji, zjistíte, že aktivních je jich jen patnáct tisíc a z toho jen sedm tisíc má rozpočet aspoň milion korun na rok.

Zhruba 150 až 200 největších e-shopů pokrývá asi 80 procent e-commerce trhu. Největší hráči udávají trend, menší obchody paběrkují. A to se bude prohlubovat. Proto hledáme firmy, které mají vlastní produkt a nemají jiné obchody.

Proto nepreferujeme nabídky vstoupit do obchodů, které jsou závislé na rozhodnutí značek nebo dodavatelů jako třeba Nike. Ten se klidně může rozhodnout, že odstřihne všechny partnery a bude zboží prodávat jen přes Sporti­simo. S tím nic neuděláte. Evidujeme u více e-shopů, že dodavatelé zpřísňují podmínky. Pro mnoho e-shopů, které jen přeprodávají značkové zboží, to představuje riziko.

Chystáte v dohledné době nějakou investici?

Ano, zvažujeme nějaké další investice, ale máme určité kategorie, po kterých chceme jít a ve kterých chceme posilovat. Za minulý rok jsme dotáhli čtyři transakce. Dokončili jsme Grizlyho, Ovečkárnu, částečně jsme odešli ze SportObchodu, integrovali do něj Fitness4You a do toho jsme dotáhli investici do Vuchu.

Teď se například nabízí propojovat on-line potraviny kolem Grizlyho s dalšími firmami, které jsou zároveň výrobci. Snažíme se najít páku tak, abychom posílili tržní pozici a více zapojovali naše nové e-shopy do těch stávajících. Ale jsme malý fond, investujeme z vlastních zdrojů, tak jsme si řekli, že tenhle rok bude fází stabilizace.

Říkáte, že jste malý fond, ale tři investice – Astratex, Ovečkárnu a SportObchod – jste provedli ve spolupráci s Hartenbergem Capital, který ovládá Andrej Babiš. Proč?

Je to partnerství z rozumu. Vzniklo v době, kdy se majitel Astratexu Petr Vít v roce 2016 rozhodl firmu prodat a hledal velkého investora. Tam začala společná cesta, majetkově propojení nejsme. Podařilo se nám nastavit spolupráci, Astratex si v té době prošel krizí, protože odešla půlka managementu, firma musela postavit novou organizační strukturu.

Bereme to pragmaticky, víme, jak Hartenberg Capital funguje, co od nich čekat, a dává nám to smysl. Mají kompetenci, kterou my nemáme, ve finančním a investičním světě. Ta synergie funguje, byť narážíme na majitele fondu. Ač je to úplně odstřižené, v některých směrech nás to limitovalo.

Budete spolu dělat i další projekty?

Nemáme to jasně nalajnováno, oni mají vlastní aktivity. Musím ale říct, že o naše firmy mají zájem zahraniční fondy, třeba u SportObchodu jsme měli velkého zájemce z Polska.

Hartenberg sází na to, aby majitelé byli součástí vize a strategie. Jsou projekty, kde dává spolupráce smysl. Dlouhodobá strategie je vytvořit e-commerce skupinu, která by mohla přijít v delším horizontu na burzu.

Zmínil jste aktivitu polských fondů. Očekáváte jejich nájezd na české firmy?

Myslím, že už se snaží získat nějaké akvizice. Snaží se o něco podobného jako Allegro (polská společnost, která koupila e-shopy CZC, Mall nebo kurýrní WeDo – pozn. aut.), je to předzvěst posílení polských investic do českých e-commerce projektů.

Jaká je mezi investory nálada?

Je stále přebytek kapitálu. Schopní investoři ho mají dostatek, stejně jako chuti investovat, jen o tom více přemýšlejí a více to zvažují. Více se věnují synergickým efektům, aby do sebe vše zapadlo nebo aby vytvořili ekosystém. Mám pocit, že dříve k tomu přistupovali tak, jak se jim to líbilo.

Před covidem nebylo ve srovnání s technologickými start-upy sexy investovat do e-commerce. Start-upy měly jinou marži a jiné valuace. Dnes se spojuje e-commerce s retailem a investoři se na to koukají už spíše jako na retail, kde je marže malá, když se to poměří se start-upem, což reflektují ve valuaci společnosti. Obecně ale vnímám, že na trhu je chuť i kapitál k investicím. Aspoň v české kotlině. 

Ondřej Klega (39) 

Na Vysoké škole ekonomické vystudoval podnikovou ekonomiku a management. Kariéru začal ve společnosti Acomware, kde působil jako konzultant pro firmy v e-commerce sektoru. Postupně se posunul do pozice investora ve společnosti eRockets, mezi jejichž nejvýraznější investice patří například e-shopy Ovečkárna, Grizly nebo Astratex. 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery