AKA si chce ohlídat souběžnou práci pro stát a politické strany

Jiří Janoušek: „Stanovy změníme v dubnu.“

Jiří Janoušek: „Stanovy změníme v dubnu.“

mir
Po dlouhé době chystá významnou změnu stanov Asociace komunikačních agentur. Cílem je mimo jiné zprůhlednit výběrová řízení, v nichž mediální agentury usilují o státní či politické zakázky.

Pravdu, nic než pravdu

„Chceme, aby se agentury, které se ucházejí o zakázky od státních úřadů a institucí nebo od politických stran chovaly transparentně. To znamená, aby to, co uvedou v nabídce, byla pravda,“ komentoval situaci výkonný ředitel AKA Jiří Janoušek. O co vlastně jde? Podle Janouška chce AKA mimo jiné předcházet situacím, kdy mediální agentura pracuje zároveň pro stát i pro některou z politických stran. To by podle změny, která se uvnitř AKA připravuje, do budoucna nemělo být v průběhu jednoho účetního období možné. Změnu stanov bude asociace projednávat v polovině dubna.

Čtěte také: Prima a ČT chtějí oslabit Novu v televizní asociaci


Tvrdá verze neprošla

Pokud tato změna projde, plánuje AKA, že na svých internetových stránkách bude vyvěšovat pravidelně aktualizovaný seznam agentur, jež na státních nebo politických zakázkách pracují. Agentury, zadavatelé i veřejnost by tak získaly určitý přehled o tom, jaká je situace na trhu. Podle Janouška přitom byla ve hře i mnohem tvrdší varianta, v níž byly pregnantně popsány a právnicky zdůvodněny podmínky, za kterých mohou agentury na státních zakázkách pracovat. „Do stanov ale nemůžete začlenit čtyři strany takto komplikovaného textu,“ vysvětlil Janoušek důvody, proč se nakonec debata uvnitř AKA posunula směrem k vyšší transparentnosti na straně agentur.

DTP na odstřel?

Debata o větší transparentnosti se vede hlavně na půdě mediální sekce AKA a v jejím podtextu zaznívá i otázka, zda mají mediální agentury vlastnit média, či nikoli. Výkonný ředitel AKA však v rozhovoru pro Strategii potvrdil, že proti tomuto trendu se asociace zatím stavět nebude. „V této souvislosti se objevily i námitky proti tomu, aby reklamní agentury vlastnily produkční studia. Dokonce někoho napadlo, že by reklamky neměly mít ani vlastní DTP studia. To už nám ale přišlo hodně přehnané,“ popsal úskalí rozhodování o změnách uvnitř AKA Jiří Janoušek.