Business Factory otevírá v Praze. Chce změnit chápání online reklamy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

V Praze otevřela svoji pobočku původně brněnská agentura Business Factory. Partner Facebooku pro prodej reklamy, který působí hlavně na trzích mimo Česko, si klade za cíl změnu přístupu zadavatelů k online reklamě.

Agentura Business Factory (BF), která se zaměřuje na prodej reklamy na Facebooku, vznikla sice v Brně, během šesti let se ale její význam rozrostl na celý svět a Česko je tak jen jejím okrajovým trhem. Firma, která používá vlastní technologii ROI Hunter, patří mezi pouhých padesát společností, s nimiž Facebook spolupracuje jako s marketingovými partnery.

„Business Factory a ROI Hunter se specializuje na cílení reklamy v různých vertikálách, na integraci dat třetích stran, inovujeme a přinášíme nové technologie a poskytujeme podporu trhu,“ vysvětluje úlohu společnosti její zakladatel Karel Tlusťák a pokračuje: „Inzerentů je moc a Facebook se jim nemůže věnovat, postoupil proto tuto oblast partnerům, jako jsme my. Tím, že je nás jen padesát, máme nejen velký impact na světovém trhu, ale Facebook nám zároveň umožňuje úzkou spolupráci se svými programátory a zdroji.“

Špatná reklama končí

BF slovy svých velitelů netouží ani tak po ovládnutí portfolia klientů jiných firem, jako po edukaci českého trhu, který na Facebook stále ještě není připraven. Technologii ROI Hunter nabízí i ostatním firmám v segmentu online inzerce a také spustila portál Newsfeed.cz, který má podporovat ponětí o tom, jak online reklama má fungovat. Firma uvažuje logicky: zatím pracuje s valnou většinou velkých výkonnových manažerů a firem (jako Mall.cz, Tesco či Slevomat), kteří objevili Facebook před pár lety, nyní se chce zaměřit i na střední a menší společnosti, které dosud na FB neinzerují, a na brand manažery, pro které podle Business Factory nastává správná facebooková doba.

Online trendem jsou totiž reklamní videa, která aktuálně výborně fungují mezi uživateli Facebooku. BF ale upozorňuje na to, že na rozdíl od televize tato videa sice nemají omezení časové ani zvukové, přesto z výzkumů vyplývá, že videem musíte zasáhnout do tří vteřin a beze zvuku. „Znamená to, že nemůžete poslat na všechny stejné video, ale cíleně mířit, jinak uživatelé odejdou, což ukazujeme a vysvětlujeme brand manažerům,“ říká Peter Podolinský, Facebook Client Partner. S nadsázkou říká, že to musí pochopit hlavně kreativa – špatnou reklamu teď už prostě dělat nemůžou, jinak ji nikdo nesleduje. Navíc je pro zadavatele taková reklama drahá, Facebook totiž vyhodnocuje relevantnost inzerce a nasazuje častěji takovou, kterou lidé sledují déle.

Sídlo společnosti FacebookSídlo společnosti Facebook | Marco Pakoeningrat via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Mobilní inspirace

Business Factory je v Česku poměrně neznámá firma, což by měla pražská pobočka změnit. Její klíčové pobočky jsou v zahraničí (v Dubaji, Berlíně a Sao Paulu), ta brněnská s šedesátičlenným týmem poskytuje podporu do zahraničí. Český trh je podle Tlusťáka nevyvážený, firmy moc neví, jak s online reklamou pracovat, edukací trhu si BF vychovává budoucí partnery. Pro americký Facebook je to skutečně malý trh, podle Tlusťáka je tedy otevření pobočky v Praze výzvou, jak změnit uvažování lidí v zámoří i u nás.

V regionu EMEA je nicméně Česko svým významem hned za prvními Ruskem a Polskem. „Situace v tomto regionu je složitá – je tu 33 trhů a 29 jazyků… Výhoda Česka spočívá v tom, že je zde vysoká penetrace smartphony a vybavenost rychlým internetem,“ říká Podolinský z Facebooku. To podporuje náš lokální význam. „Novým trendem je totiž také to, že lidé se dnes nejprve inspirují na mobilu a pak případný nákup dotáhnou na desktopu. Tím pádem mají marketéři možnost být se zákazníky po celý den a inspirovat je do kapsy,“ dodává Podolinský.

Přísně cílená reklama vychází z rozsáhlých dat, která má BF k dispozici. „Každou vteřinu analyzujeme 200 tisíc reklam, jež běží přes ROI Hunter, navíc disponujeme čtyřmi miliony uživatelů v rámci ověřených komunit. Tudíž víme, které reklamy fungují a které mají možnost fungovat lépe. Díky dlouhodobě fungujícímu modelu tak BF fakticky nabízí i testování kampaní,“ říká Petr Jelínek, šéf pražské pobočky Business Factory a bývalý Sales Director na Primě.

Nedůvěřivý trh
České společnosti síle Facebooku nedůvěřovaly, Business Factory se proto dohodla na pokusné kampani s Českou spořitelnou, která probíhala výhradně na Facebooku, a bylo tedy možné přičíst obchodní výsledky čistě této a nikoli souběžné komunikaci. Výsledky byly překvapivé – kampaň přinesla spořitelně hypoteční smlouvy v ověřené výši 1,7 miliardy korun. BF neobesílala postaru celé portfolio uživatelů, ale výhradně potenciální zájemce, které navíc oslovila na všech jejich zařízeních. I v tom se liší od stávajících metod inzertního trhu, který preferuje spíše plošnou reklamu.