Byznys s letáky ohrožují neprůhledné náklady na tisk

Až polovina letáků se do schránek nikdy nedostane

Až polovina letáků se do schránek nikdy nedostane

hos
Ceny stlačené na minimum a nulová kontrola počtu skutečně vytištěných kusů jsou faktory, které negativně ovlivňují distribuci letáků. Podle odhadů se tak do schránek dostane jen zlomek deklarovaného množství těchto tiskovin. O tom, kolik letáků bylo skutečně vytištěno, se zadavatel může jen dohadovat.

Celoplošnou distribuci v Česku nabízejí tři firmy: Mediaservis, Česká pošta a Česká distribuční. A nejde o nijak malý byznys – ročně se podle údajů profesního sdružení ADMAZ (Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu) vytisknou čtyři miliardy letáků.

Právě tisk letáků je nejhůře kontrolovatelným článkem distribuce. Distribuční firmy jej rády nabízejí v balíčku společně s roznosem, často ale rovnou vytisknou méně letáků, než by se mělo podle smlouvy distribuovat.

Podle Ondřeje Prokopa ze společnosti Fresh Revolution, která se auditem roznosu letáků zabývá, se kontroly zaměřují z devadesáti procent na koncového distributora, který fyzicky leták doručí do schránky. Do meziskladů nebo dokonce tiskáren si ale distribuční firmy kontrolu nepustí.

Tisk si objednávejte napřímo

Jedním z důvodů chaosu v distribuci letáků je nízká cena. „V posledních čtyřech letech spolu jednotlivé distribuční společnosti vedly nemilosrdnou cenovou válku, díky níž se dostaly na velmi nízké, až nereálné částky,“ říká Prokop.

Podle Prokopa by si zadavatelé měli hlídat, jestli je nabízená cena za distribuci vůbec reálná. „Pokud vám v propočtu vyjde hodinová sazba pro toho, kdo ve finále letáky roznáší, někde kolem 30 korun na hodinu, asi to nebude úplně v pořádku.“

|Schránky loni zasypaly čtyři miliardy reklamních letáků]

Vodítkem může byt i cena za tisk. Tu dnes například Mediaservis často schovává do celkové nabídky. Jenže i tiskárny se pohybují na hranici minimálních marží a lze si jen těžko představit, že by šly s cenou pod tiskové náklady. Řešením pak je zakázku rozdělit a objednat si tisk zvlášť.

Ovšem i když tímto způsobem distribuční firmě znemožníte se zakázkou manipulovat, není zdaleka vyhráno. Do schránek se totiž podle zjištění kontrolorů před Vánoci dostanou jen tři z deseti letáků. A výjimkou podle Prokopa nejsou ani roznosy, kdy celá polovina letáků poštovní schránku nikdy neuvidí.