Éra igelitová pomalu končí. Co přijde po ní?

Moderní digitální tiskárny umožňující potisk tašek
v množství od 50 ks za rozumné ceny

Moderní digitální tiskárny umožňující potisk tašek v množství od 50 ks za rozumné ceny

Čím nahradíme igelitky aneb reklamní potenciál nákupních tašek

V Evropě, ale i mimo tento kontinent, nabývají na intenzitě tlaky směřující k ukončení používání plastových tašek - u nás známých „igelitek“. V Itálii bylo jejich rozdávání zdarma v obchodech zakázáno od začátku letošního roku, v Irsku musí distributoři plastových tašek hradit zvláštní poplatek a o případných dopadech globálního zákazu se momentálně diskutuje i ve vrcholných orgánech Evropské unie. Znamená to, že se s tímto praktickým a účinným nosičem nákupu i reklamního sdělení budeme muset úplně rozloučit? Tak to určitě nikoli. Reklamní taška bude své funkce zcela jistě plnit ještě mnoho let, otázkou jen zůstává, z jakého bude materiálu. Možných alternativ se nabízí hned několik.

Starý dobrý papír

Osvědčenou a léty praxe prověřenou variantou jsou tašky z papíru. Použitím vhodných konstrukcí a technologií výroby lze u nich docílit parametrů, které by laik od tohoto materiálu vůbec nečekal. Například nosnost běžných papírových tašek se pohybuje okolo 5 kg, tašky luxusní s textilními držadly a laminací ale unesou i 10 kg. Papír také nabízí velkou variabilitu potisku a povrchových úprav včetně výseků, okének, chlopní apod. Mnoha zajímavých tvarů mohou nabývat tašky z kartonu, které představují robustnější variantu tohoto reklamního předmětu. Mezi našimi zákazníky jsou zvláště oblíbené kartony na láhve s vínem. Jsou konstruovány tak, aby láhve v nich umístěné jednak chránily při přepravě a jednak aby zároveň byly vkusným obalem, za nějž se nemusí stydět ani dárce archivního značkového moku.

Papír je přitom materiálem ekologickým, recyklovatelným, v přírodě relativně snadno rozložitelným a mnohdy také vyrobeným z již recyklovaných surovin. Podle našich vlastních zkušeností ve společnosti Svět tašek poptávka klientů po taškách z něho v posledních letech neustále narůstá a s největší pravděpodobností tomu tak bude i nadále. Dalšímu nárůstu podílu papírových tašek nahrává i rychlý vývoj digitálních tiskových technologií v poslední době. Zatímco ještě nedávno na ně bylo možné aplikovat plnobarevný motiv pouze flexotiskem, který je vhodný pro série nad 10 000 ks, nyní jsou již k dispozici digitální tiskárny umožňující potisk od 50 tašek v rozumné cenové hladině. Výsledný vizuální dojem je přitom srovnatelný s ofsetem. Touto technologií ve Světě tašek už také disponujeme.

Textil z přírody i z plastu

Další tradiční typ tašky představují ty textilní. Ve světě nyní přicházejí do módy materiály na bázi přírodních, pro nás mnohdy netradičních surovin, např. bambusové vlákno, kokosové vlákno nebo konopí. V České republice ovšem v tomto směru za vyspělou Evropou o několik kroků zaostáváme. Řada klientů tuto možnost u nás poptává, ale ve finálním výběru je nakonec odradí vyšší cena, kterou by museli za ekologické přírodní produkty zaplatit. Nedávno se na trhu objevily také tašky z netkaných textilií. Vyrobené jsou sice většinou ze stejných polymerů jako klasické igelitky, na rozdíl od nich se však vyznačují vysokou odolností a trvanlivostí, takže se dají používat opakovaně, aniž by doznaly újmy. Není je tedy nutné po každém nákupu vyhodit, a zamořovat tak životní prostředí. Jednou však stejně doslouží a jejich plastová podstata pro ně v souboji s papírem představuje velmi těžký handicap.

Bioplasty s otazníky

Nakonec ještě zmíním biodegradovatelné plasty. V této oblasti mají ovšem vědci a technologové stále mnoho práce před sebou. Přes nadšená prohlášení výrobců těchto materiálů mnohé studie dokazují, že to s tou jejich rozložitelností a ekologičností není zase až tak slavné. Některé se sice rozpadnou relativně rychle na mikroskopické kousky, ale ty pak zůstanou prakticky nezměněné mnoho desítek či stovek let. Další zase vyžadují ke svému rozkladu takové prostředí, které se běžně v přírodě nevyskytuje, pro výrobu jiných je třeba používat geneticky upravené brambory nebo kukuřici… Nejsem sice žádný věštec ani hazardní hráč, ale co se týče budoucnosti reklamních tašek, vsadil bych zcela určitě na papír.

Autor pracuje u firmy Svět tašek