Fischer zveřejnil slevy, které získal v tisku. Dostal se až na 90 procent

Jan Fischer

Jan Fischer Zdroj: ctk

To, že se skutečné ceny prostoru v médiích výrazně liší od těch uvedených v cenících, je dávno veřejným tajemstvím. V těchto dnech ale informace na bázi dohadů získaly zcela jasné obrysy. Prezidentský kandidát Jan Fischer na svých stránkách zveřejnil přehled cen, za které do této chvíle pořídil prostor pro svou kampaň v tiskových médiích.

„Vzhledem k častým dotazům na výši slev poskytnutých médii, u kterých nakupujeme inzertní prostor pro účely volební kampaně Jana Fischera, jsme v zájmu udržení naprosté transparentnosti vypracovali přehled cen, za které jsme inzerci u jednotlivých vydavatelů doposud nakoupili,“ uvádí se na oficiálních stránkách jednoho z prezidentských kandidátů. Následuje tabulka, ve které jsou vedle sebe uvedeny ceny skutečně zaplecené a částky, které jako ceníkové uvádí společnost Admosphere.

Přehled cen, za které Jan Fischer nakoupil inzerci u jednotlivých vydavatelů (Pro zvětšení klikněte na obrázek):

Přehled cen, za které Jan Fischer inzerci u jednotlivých vydavatelů doposud nakoupilPřehled cen, za které Jan Fischer inzerci u jednotlivých vydavatelů doposud nakoupil | Jan Fischer

Vyjednané slevy se pohybují od 49 % u Deníku (VLP) a titulů patřících do vydavatelské skupiny Empresa Media (toto vydavatelství vlastní Jaromír Soukup, jeden z poradců volebního týmu Jana Fischera), až po slevu 92,8 % získanou u vydavatelství Marfa v rámci balíčku Top Kombi pro deníky Lidové noviny a Dnes. Za zmínku navíc stojí fakt, že Fischer takhle velké slevy získal při nákupu napřímo bez mediální agentury, tedy v horší vyjednávací pozici.

Strategie požádala o vyjádření zástupce některých dotčených vydavatelství a zjišťovali jsme i zkušenosti dalších prezidentských kandidátů. Do této chvíle se nám ale podařilo získat pouze vyjádření ředitele inzerce vydavatelství VLP Daniela Pečenky. Ten v podstatě částky uvedené na stránkách Jana Fischera potvrdil: „Nechal jsem si částky týkající se Deníku ověřit a zjistil jsem, že se pohybují v rámci limitů maximálních slev, které jsme si před volbami stanovili.“ Pečenka poukázal na nepřesnost u položky se slevou ve výši 86,7 %, kde se podle něj nejednalo o čtyři celostrany, ale o vklad, a v tom případě je i tato zaplacená částka v mezích obchodní politiky vydavatelství.

Jan Fischer není prvním politikem, který odtajnil výši získaných slev při nákupu prostoru v médiích. V roce 2011 přinesly Hospodářské noviny rozhovor s Jaroslavem Tvrdíkem, ze kterého vyplynulo, že ČSSD získala ve volební kampani díky agentuře Médea slevy až 90 % na venkovní a tiskovou kampaň. Jan Fischer ale jako první v rámci prezidentské volební kampaně zveřejnil konkrétní zaplacené částky, formáty inzerce a tituly, ve kterých prostor nakoupil.