Chování zákazníků v obchodě velmi ovlivňuje samotný obal výrobku. Jaký očekáváte vývoj a trend obalové techniky do budoucna?
Je těžké jednoznačně odhadnout trend v obalových materiálech. Osobně si ale myslím, že se cesta bude ubírat směrem zdokonalování jak užitných vlastností obalu (design, konstrukční a materiálová řešení), tak i zvyšování hodnoty povrchové úpravy obalů. Obal se stane významnější součástí produktu než doposud s tím, že se tímto směrem přesune část marketingových financí. Zdokonalovat se budou stávající povrchové úpravy, vyvíjet se budou nové povrchové úpravy s poutavějšími efekty.
Čtěte také: Nové směry komunikace obalů
O kvalitě a atraktivitě obalu zásadně rozhoduje samotná cena produktu. Jaké technologie se používají u levnějších obalů a proč?
U levnějších produktů se pořizují levné obaly, protože cena obalu zde tvoří podstatnou část ceny produktu a při zabalení do dražšího papíru se výrobek neprodá. Používá se balení do nejlevnějších typů papírů bez speciálních povrchových úprav. Tisk většinou ofsetový a strojní lak, lepenka hladká s co nejnižší gramáží a z recyklovaného papíru, vlnitá pak z minimálních sort recyklátů. Dražší obaly se dělají z celulózy (GC u hladkých lepenek) a kraftového papíru (u vlnitých lepenek). Na povrchovou úpravu se pak využívají všechny dostupné technologie, z nichž jsou nejdražší tisky v kombinaci ze zlatým, stříbrným laminem, termo ražba, slepo ražba, parciální lakování, okénkování (obal v kombinaci s průhlednou fólií).
Například téměř všechny drogistické firmy nevyjdou s obalem bez okénka…
Je pravdou, že devadesát procent drogistických výrobků má obal okénko, tedy průhlednou folii, která umožní nahlédnout spotřebiteli dovnitř obalu. Je-li součástí obalu okénko, které je zajímavě zasazeno do grafiky, je téměř „vyhráno“.