Tato hra na čísla musí nepochybně být ten příběh online marketingu. Je to tak? Já osobně tomu nevěřím. Nevěřím, že moderní marketing je zajímavý pouhým množstvím dat, které shromažďujeme a analyzujeme. Myslím si, že zázrak internetu, co se týče online marketingu, tkví někde jinde.
Dovolte mi to vysvětlit. Ústní marketing je považován za nejmocnější sílu v oblasti marketingu. Řada vědců zjistila, že zajímavým faktorem, který WOM stimuluje, jsou: lepší, bližší vztahy mezi společností a jejími zákazníky. Vypadá to jednoduše, (samozřejmě že doporučujeme lidi, kteří nám jsou příjemní, raději a častěji než hlupáky), ale nikdo ještě nezkoumal doporučení z masového hlediska marketingu - koneckonců WOM zní jako rada co slyšíte v místní restauraci nebo svém oblíbeném holičství. Pokud zastupujete společnost Unilever, Volkswagen, nebo banku Barclays, nemůžete se starat o blízké vztahy se všemi svými zákazníky. Máte jich miliony a vy jste příliš zaneprázdněni vymýšlením mazané reklamní strategie, která zasáhne každého zákazníka nejméně 17-krát. Tak, aby si nakonec zapamatovali tu jedinou reklamu, která „pronikne hluboko a vytvoří si svou strategickou pozici u cílové skupiny“. Za těchto okolností neexistuje žádný způsob, jak vytvořit skutečné vztahy, tak, jako to dokáže malý obchod.
Online marketing
Profesor Robin Dunbar s tímto souhlasil. V roce 1992 navrhl dnes již známé Dunbarovo číslo
A pak přišel Internet.
Dnes máte svůj profil na LinkedIn , dva e-mailové účty, blog, profil na Facebooku , a jste také na Twitteru. Pokud budeme předpokládat, že opravdu aktivně používáte tyto nástroje a vezmeme-li tyto všechny sociální sítě dohromady, abychom spočetli počet lidí, se kterými jste v kontaktu, víte o nich, občas je slyšíte, občas je vyhledáte na svém účtu, odpovíte jim na Twitteru … zkrátka, je nějakým způsobem angažujete ke komunikaci, můžeme snadno vyvodit, že vaše číslo dosáhne 1500 lidí. Možná o něco víc.
Online marketing
Jinými slovy: Web nám umožňuje násobit Dunbarovo číslo minimálně deseti. Nyní se vraťme k fiktivnímu marketingovému oddělení, zmíněnému výše a předpokládejme, že každý z 35 zaměstnanců aktivně a vášnivě používá nástroje, které jsme zmínili. Pak mohou dohromady - vytvářet, budovat a udržovat vztahy s 52 500 lidmi. Vztahy, kterými se ukazuje, že společnost svým spotřebitelům naslouchá. Poskytuje odpovědi. Chápe své zákazníky a záleží jí na nich. Připouští si své chyby a napravuje je. Reaguje. Stejně, jako mohli naši rodiče v minulosti, v malém ševcovském obchodě na rohu ulice. Web nám umožňuje rozšířit tyto vztahy na úroveň, která se stává zajímavá pro největší obchodníky v okolí.
Protože, co se stane nyní, bude to, že 52 500 lidí na tomto trhu vytvoří distribuovanou síť komunikačních uzlů - těch, kteří znají tuto společnost dobře. Těch, kteří ji budou bránit v nejistých dobách, kteří naslouchají trhu a zohledňují co se děje, protože jim na firmě záleží. Každý z nich může mít vliv na nákupním rozhodnutí dalších deseti lidí, každý - to je 525 000 potenciálních nových zákazníků!
A tak, raději než ztrácet další den na strategickém jednání nebo již několikátou verzí výzkumu trhu, mohou lidé z marketingu začít dělat skutečný marketing - učením se od světa kolem nich a tak pomoci vytvářet produkty, na které svět tam venku čeká.
Věřím, že toto je skutečná síla online marketingu.