Jaký je skutečný příběh v online marketingu?

Online marketing

Online marketing

Online marketing je především o datech: kliknutí, stažení, návštěvách. Spotřebitelé se již neprojevují inkognito, ale na digitálně sledovaných platformách. Nechávají nespočet stop, které důvtipní obchodníci dál analyzují, snaží se pochopit a využít - a vyselektovat publikum na malé kousky, proměnit je do praktických částí, monitorují každé kliknutí a cestu komunikace, která nejvíce přispívá k nákupnímu rozhodnutí.

Tato hra na čísla musí nepochybně být ten příběh online marketingu. Je to tak? Já osobně tomu nevěřím. Nevěřím, že moderní marketing je zajímavý pouhým množstvím dat, které shromažďujeme a analyzujeme. Myslím si, že zázrak internetu, co se týče online marketingu, tkví někde jinde.

Dovolte mi to vysvětlit. Ústní marketing je považován za nejmocnější sílu v oblasti marketingu. Řada vědců zjistila, že zajímavým faktorem, který WOM stimuluje, jsou: lepší, bližší vztahy mezi společností a jejími zákazníky. Vypadá to jednoduše, (samozřejmě že doporučujeme lidi, kteří nám jsou příjemní, raději a častěji než hlupáky), ale nikdo ještě nezkoumal doporučení z masového hlediska marketingu - koneckonců WOM zní jako rada co slyšíte v místní restauraci nebo svém oblíbeném holičství. Pokud zastupujete společnost Unilever, Volkswagen, nebo banku Barclays, nemůžete se starat o blízké vztahy se všemi svými zákazníky. Máte jich miliony a vy jste příliš zaneprázdněni vymýšlením mazané reklamní strategie, která zasáhne každého zákazníka nejméně 17-krát. Tak, aby si nakonec zapamatovali tu jedinou reklamu, která „pronikne hluboko a vytvoří si svou strategickou pozici u cílové skupiny“. Za těchto okolností neexistuje žádný způsob, jak vytvořit skutečné vztahy, tak, jako to dokáže malý obchod.

Online marketingOnline marketing

Profesor Robin Dunbar s tímto souhlasil. V roce 1992 navrhl dnes již známé Dunbarovo číslo

A pak přišel Internet.

Dnes máte svůj profil na LinkedIn , dva e-mailové účty, blog, profil na Facebooku , a jste také na Twitteru. Pokud budeme předpokládat, že opravdu aktivně používáte tyto nástroje a vezmeme-li tyto všechny sociální sítě dohromady, abychom spočetli počet lidí, se kterými jste v kontaktu, víte o nich, občas je slyšíte, občas je vyhledáte na svém účtu, odpovíte jim na Twitteru … zkrátka, je nějakým způsobem angažujete ke komunikaci, můžeme snadno vyvodit, že vaše číslo dosáhne 1500 lidí. Možná o něco víc.

Online marketingOnline marketing

Jinými slovy: Web nám umožňuje násobit Dunbarovo číslo minimálně deseti. Nyní se vraťme k fiktivnímu marketingovému oddělení, zmíněnému výše a předpokládejme, že každý z 35 zaměstnanců aktivně a vášnivě používá nástroje, které jsme zmínili. Pak mohou dohromady - vytvářet, budovat a udržovat vztahy s 52 500 lidmi. Vztahy, kterými se ukazuje, že společnost svým spotřebitelům naslouchá. Poskytuje odpovědi. Chápe své zákazníky a záleží jí na nich. Připouští si své chyby a napravuje je. Reaguje. Stejně, jako mohli naši rodiče v minulosti, v malém ševcovském obchodě na rohu ulice. Web nám umožňuje rozšířit tyto vztahy na úroveň, která se stává zajímavá pro největší obchodníky v okolí.

Protože, co se stane nyní, bude to, že 52 500 lidí na tomto trhu vytvoří distribuovanou síť komunikačních uzlů - těch, kteří znají tuto společnost dobře. Těch, kteří ji budou bránit v nejistých dobách, kteří naslouchají trhu a zohledňují co se děje, protože jim na firmě záleží. Každý z nich může mít vliv na nákupním rozhodnutí dalších deseti lidí, každý - to je 525 000 potenciálních nových zákazníků!

A tak, raději než ztrácet další den na strategickém jednání nebo již několikátou verzí výzkumu trhu, mohou lidé z marketingu začít dělat skutečný marketing - učením se od světa kolem nich a tak pomoci vytvářet produkty, na které svět tam venku čeká.

Věřím, že toto je skutečná síla online marketingu.

Martin Oetting
trnd AG