Jan Řežáb pro Strategii: Nalaďte se, nebo jděte

V květnové Strategii si dále přečtete rozhovor s ředitelem portálu Heureka.cz Tomášem Bravermanem a také s jedním z otců Simpsonových Mikem Reissem, dále přinášíme zevrubně popsanou kampaň ministerstva zemědělství Ryba na talíři, článek o stavu české turistiky před dovolenými nebo profil značky Instagram.
Jan Řežáb už zažil v podnikání vzestupy i pády. Se svými Socialbakers je aktuálně jednou z velkých hvězd nejen domácího, ale i světového online byznysu.
První podnikatelské krůčky plzeňského rodáka nebyly jednoduché. Musel pracovat na živnostenský list svého otce, protože mu bylo teprve 15 let. S kamarády ze školy rozjeli stránku Mobiles.zde.cz, jejíž provoz byl založen na posílání zpráv, obrázků, log a melodií. Z portálu se nakonec stala domácí online jednička mobilní zábavy.
„Začínal jsem s více lidmi. S některými vydržela spolupráce déle, s jinými vše skončilo relativně dřív, protože nebyli třeba tak draví a ochotní vzdát se školy. Já byl v tu dobu dost blázen. Buď byli lidé z mého okolí naladění na stejnou vlnu, nebo prostě ne,“ vzpomíná na své začátky.
Na frak ale nedostávali jen ti, kteří Řežábovu tempu a zápalu nestačili. „Škola mi přišla absurdní. Pochopil jsem, že více se naučím životem a prací než sezením v lavici,“ vysvětluje, proč nakonec nestihl dokončit ani gymnázium. V momentu, kdy přišly na trh první Java hry, dostal nápad na projekt, který nabízí placené hry. Jednalo se o odvážný počin, většina her byla do té doby přístupná zdarma. „Založil jsem Redboss, protože jsem se chtěl dostat rychleji dopředu,“ říká.
Průlomovým byl pro Řežába rok 2004, kdy vznikly první Java telefony s většími displeji, díky nimž bylo takové hraní o mnoho atraktivnější, než tomu bylo předtím. K prvním hrám, jež sklidily větší úspěch, a tedy i zisk, patřily například Strategy War, Paintball či Slide-a-Lama. Obrat Redbossu se rok do roku navyšoval. Ze tří se postupně dostal až na 16 milionů. Bylo to i proto, že firma uspěla ve výběrovém řízení mobilního operátora Oskar a mohla tak provozovat jeden z největších portálů v Česku.
Jenže už rok nato získal operátora nadnárodní Vodafone. Redboss sice zůstal exkluzivním dodavatelem her, nikoliv ale už technologií. Obraty šly dolů a spolupráce přestala dávat ekonomicky smysl. Do toho navíc operátoři odstartovali provoz vlastních herních portálů, kde byly hry také od jiných poskytovatelů. Firma se postupně dostala do druhotné i přímé platební neschopnosti, Redboss dlužil částku v řádu milionů.
Celý článek a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 5, která vychází 20. května. |
---|