Jan Řežáb pro Strategii: Nalaďte se, nebo jděte

Jan Řežáb svoje první podnikatelské aktivity rozjížděl už v patnácti letech, kdy se začal věnovat online posílání SMS zpráv.

Jan Řežáb svoje první podnikatelské aktivity rozjížděl už v patnácti letech, kdy se začal věnovat online posílání SMS zpráv. Zdroj: Repro Strategie (Michael Tomes)

Pro každou aplikaci bude třeba mít do budoucnosti komplexnější měření. Celý tento obor se ještě mnohonásobně zvětší, říká v květnovém čísle měsíčníku Strategie zakladatel Socialbakers Jan Řežáb.

V květnové Strategii si dále přečtete rozhovor s ředitelem portálu Heureka.cz Tomášem Bravermanem a také s jedním z otců Simpsonových Mikem Reissem, dále přinášíme zevrubně popsanou kampaň ministerstva zemědělství Ryba na talíři, článek o stavu české turistiky před dovolenými nebo profil značky Instagram.

Titulní strana Strategie 5/2016Titulní strana Strategie 5/2016 | Repro Strategie (Michael Tomes)

Jan Řežáb už zažil v podnikání vzestupy i pády. Se svými Socialbakers je aktuálně jednou z velkých hvězd nejen domácího, ale i světového online byznysu.

První podnikatelské krůčky plzeňského rodáka nebyly jednoduché. Musel pracovat na živnostenský list svého otce, protože mu bylo teprve 15 let. S kamarády ze školy rozjeli stránku Mobiles.zde.cz, jejíž provoz byl založen na posílání zpráv, obrázků, log a melodií. Z portálu se nakonec stala domácí online jednička mobilní zábavy.

„Začínal jsem s více lidmi. S některými vydržela spolupráce déle, s jinými vše skončilo relativně dřív, protože nebyli třeba tak draví a ochotní vzdát se školy. Já byl v tu dobu dost blázen. Buď byli lidé z mého okolí naladění na stejnou vlnu, nebo prostě ne,“ vzpomíná na své začátky.

Na frak ale nedostávali jen ti, kteří Řežábovu tempu a zápalu nestačili. „Škola mi přišla absurdní. Pochopil jsem, že více se naučím životem a prací než sezením v lavici,“ vysvětluje, proč nakonec nestihl dokončit ani gymnázium. V momentu, kdy přišly na trh první Java hry, dostal nápad na projekt, který nabízí placené hry. Jednalo se o odvážný počin, většina her byla do té doby přístupná zdarma. „Založil jsem Redboss, protože jsem se chtěl dostat rychleji dopředu,“ říká.

Jan Řežáb stál u zrodu společnosti na měření
dopadu kampaní na internetu Socialbakers,
která má nyní celosvětově
okolo tří tisíc klientů.Jan Řežáb stál u zrodu společnosti na měření dopadu kampaní na internetu Socialbakers, která má nyní celosvětově okolo tří tisíc klientů. | Repro Strategie (Michael Tomes)

Průlomovým byl pro Řežába rok 2004, kdy vznikly první Java telefony s většími displeji, díky nimž bylo takové hraní o mnoho atraktivnější, než tomu bylo předtím. K prvním hrám, jež sklidily větší úspěch, a tedy i zisk, patřily například Strategy War, Paintball či Slide-a-Lama. Obrat Redbossu se rok do roku navyšoval. Ze tří se postupně dostal až na 16 milionů. Bylo to i proto, že firma uspěla ve výběrovém řízení mobilního operátora Oskar a mohla tak provozovat jeden z největších portálů v Česku.

Jenže už rok nato získal operátora nadnárodní Vodafone. Redboss sice zůstal exkluzivním dodavatelem her, nikoliv ale už technologií. Obraty šly dolů a spolupráce přestala dávat ekonomicky smysl. Do toho navíc operátoři odstartovali provoz vlastních herních portálů, kde byly hry také od jiných poskytovatelů. Firma se postupně dostala do druhotné i přímé platební neschopnosti, Redboss dlužil částku v řádu milionů.

Celý článek a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 5, která vychází 20. května.