Klienti cestovky Parkam mají poslední šanci domáhat se svých peněz

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: e15 Michal Nosek

vag
Stovky poškozených klientů cestovní kanceláře I.Parkam Holidays, která zkrachovala na začátku letních prázdnin roku 2011, mají poslední šanci, jak se dostat ke svým penězům za zkaženou dovolenou. Podle spolku Krachy cestovek totiž brzy uplyne promlčecí lhůta, kdy se klienti mohou domáhat náhrady škody způsobené údajně nesprávným úředním postupem.

Na otázku, kdo by měl zákazníkům Parkamu uhradit škodu, existují dva právní názory. Podle prvního, jehož nositelem je zejména Ministerstvo pro místní rozvoj, jsou pojišťovny povinny zaplatit plnou cenu zájezdu. Pokud tak neučiní, je třeba se obrátit na soud. Několik žalob tohoto typu řešil Obvodní soud pro Prahu 2 a v odvolacím řízení pak Městský soud v Praze.

V případech, které byly prakticky identické, zazněly naprosto protichůdné názory, jimiž byla soudní rozhodnutí odůvodněna. U sporů, v nichž šlo o bagatelní částky do 10 tisíc korun, soud první instance pojišťovně nařídil žalobcem požadovanou částku uhradit. U těchto sporů nelze rozhodnutí přezkoumat v odvolacím řízení.

Podle rozsudku v jiném případě s vyšší škodou, kde rozhodnutí soudu I. stupně bylo podrobeno přezkoumání, dospěl odvolací soud k závěru opačnému: žalobce nemá nárok na žádnou platbu a navíc musí uhradit náklady řízení ve výši přesahující původně žalovanou částku.

Viníkem je prý stát

„Podle druhého právního názoru, za nímž stojí advokátní kancelář Jana Kalvody, je viníkem finanční újmy poškozených klientů stát, který v platné legislativě nezajistil stoprocentní ochranu svých občanů, jak ji požaduje příslušná evropská směrnice. Proto by měl rozdíl mezi cenou zájezdů a poskytnutým pojistným plněním uhradit on,“ tvrdí mluvčí spolku Krachy cestovek Rudolf Marek.

Zkrachovalý Parkam měl nízkou pojistku
Cestovní kancelář I.Parkam Holidays byla pojištěna jen na částku 8,5 milionu korun. Podle dostupných údajů pojišťovna na repatriaci vynaložila zhruba 1,6 milionu a zbytek rozdělila mezi poškozené klienty cestovky. Každý z nich tak dostal zpět necelých 60 procent částky, kterou zaplatil za zájezd, na nějž neodjel. Odhadem tak zákazníci CK přišli celkem téměř o pět milionů korun.

Podle kanceláře Jana Kalvody nastal čas na koordinované uplatnění nároků členů spolku Krachy cestovek vůči České republice. Napsal to dnes členům spolku v dopise, který byl zveřejněn na portálu Krachy cestovek.cz.

Výzva coby první krok před žalobou

„Kalvodova advokátní kancelář připravila pro členy spolku koncept výzvy, adresované Ministerstvu pro místní rozvoj, jakožto první krok před podáním žaloby na náhradu škody za nesprávný úřední postup vůči státu,“ upřesnil Marek.

Krachy cestovek doporučily podat výzvu všem svým členům, kteří byli poškozeni úpadkem CK I.Parkam Holidays a také oslovily s nabídkou bezplatné pomoci několik desítek veřejně dohledatelných poškozených, kteří se svých nároků domáhali v insolvenčním řízení. Bohužel jde jen o zlomek z více než pěti set uzavřených cestovních smluv.

Ministerstvo má na reakci ze zákona půlroční lhůtu. Teprve po případném zamítnutí této výzvy může následovat žaloba na stát. Je třeba uvést, že ministerstvo v minulosti ještě pod vedením Kamila Jankovského dosud podané výzvy odmítlo. První žaloby na stát jsou však nyní už na spadnutí.

Nejčastěji reklamovaná dovolená? Tříhvězdičkový hotel v Tunisku