Malý velký třesk od O2

O2TV Go

O2TV Go Zdroj: archiv

Česká O2 připravila poměrně velké překvapení televiznímu i mobilnímu trhu: její nová služba O2TV Go bude k dispozici všem tuzemským zákazníkům bez ohledu na jejich mobilního operátora. Užívat budou moci aplikaci, která si klade za cíl přepsat pravidla televizního trhu.

Ještě v říjnu si mobilní televizi O2TV Go mohl pořídit pouze ten, kdo měl svou domácnost připojenou k internetu od O2. Od 4. listopadu ale bude vše jinak – operátor O2 se rozhodl zpřístupnit službu O2TV Go celému českému trhu. Mobilní televizi tak budou moci sledovat úplně všichni, kteří si tuto aplikaci stáhnou a zaplatí měsíční poplatek 199 Kč. Služba bude dostupná jednoduše na pár kliknutí, bez smlouvy a bez závazků. „Nejkratší možné období, na které lze službu objednat, je jediný měsíc,“ říká David Duroň, marketingový ředitel O2 pro segment domácností.

Mobilní televizi O2TV Go spustil operátor O2 v pilotním provozu v květnu letošního roku. Majitelé digitální televize O2TV tak získali přístup k živému televiznímu vysílání až na čtyřech přenosných zařízeních. „Nyní nabízíme jako první operátor službu i pro konkurenci – vítáme růžové a červené bratry, kteří si nemusí přenastavovat služby ani měnit SIM kartu. Přicházíme na úplně jiné pole, zákazník má během pár sekund po registraci televizi v kapse,“ říká Duroň.

Klasické bedně odzvonilo

„Nabídka O2 přichází ve správné chvíli. Dnešní televize musí zcela změnit strategii a plánování, zrušit svoje návyky, protože už i starší generace nachází zalíbení v interaktivitě,“ řekl ke spuštění O2TV Go Martin Štoll z Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK. „Už nejde o televizi, ale o audiovizuální obsah přenášený na mnoha platformách. Člověk dnes ani kolikrát neví, kdo tento obsah vyrobil.“

Internet se podle Štolla stal masivní samozřejmostí, díky novým možnostem mobilních telefonů a aplikacím však internetu vzniká silná konkurence, jistá paralelní síť, která byla dříve nemyslitelná. Klasická televize nemá v tomto systému místo. „Bude žít dál tak jako knihy, ale s rozšiřující se proměnou diváků, kteří budou jinak reflektovat svět, je třeba zaměřit se na úplně jiný princip. Televize je dnes datový tok, nikoli zdroj, a v tomto ohledu jde O2 TV správným směrem,“ dodává Štoll.

Aplikace O2TV Go je postavena na třech strategiích: kdekoliv a kdykoliv ji bude mít k dispozici kdokoliv. Nechybí zde funkce zpětné zhlédnutí 20 kanálů během 30 hodin, timeshift („cestování v čase“), nově budou mít zákazníci možnost zaznamenat 10 hodin nahrávek, které jim zůstanou uložené 7 dní, O2TV pro ně navíc vybírá exkluzivní obsah a ve videotéce nabízí přes 1000 titulů.

Dvacet kanálů vybírá O2 podle jejich atraktivity a sledovanosti. „Ve výběru těchto stanic jsme se trefili a sledovanost je poměrně rozdílná oproti té klasické,“ říká David Duroň. Exkluzivní obsah nabízí program, který nakupuje O2 přímo pro uživatele O2TV – je jím například Premier League.

Do marketingu Telefóniky přichází David DuroňDo marketingu Telefóniky přichází David DuroňDavid Duroň, marketingový ředitel O2 pro segment domácností

Udržet se

O2 nezakládá vlastní stanici, ale vytváří nový ekosystém, který by nefungoval bez spolupráce s televizemi, včetně těch největších jako Nova či Prima. „Nechce se nám ovšem platit za to, co mají všichni zdarma ve vzduchu. Televizím platíme za Full HD, za timeshift a mobilní práva,“ vypočítává Duroň.

O2 neplatí televizím žádný paušál – platba nastává až ve chvíli, kdy si zákazník službu předplatí. Výše tohoto odvodu je podle Duroně velká, protože jde o zcela nový způsob spolupráce, částku však O2 nezveřejnila.

Spolupráce s televizemi je ale výhodná oboustranně: O2 nemusí vyrábět program, sledovanost klasickým stanicím zase klesá a v O2TV Go tuší možnost, jak nevyklidit pole novým technologiím.

Promo v rukávu

O2 zjistila, že 70 procent zákazníků užívá aplikaci přes WiFi, a neubírají tak ze svých datových balíčků. Přes data sledují nejčastěji exkluzivní obsah jako přímé sportovní přenosy – hodina na smartphonu ubere zhruba 250 MB, u tabletu jde přibližně o dvojitou částku. V datovém přenosu jsou si všichni rovni, O2 své zákazníky nezvýhodňuje.

Aplikaci si stáhlo už 140 tisíc zákazníků a více než 80 procent ji pravidelně používá. „Naším cílem je získat desítky tisíc zákazníků, je to ale natolik nové, že nemůžeme věštit z koule,“ říká se střízlivým odstupem marketingový ředitel O2 David Duroň.

„Staronovou“ službu, kterou O2 od listopadu zpřístupní všem zákazníkům v Česku, také nemíní v tuto chvíli nijak zvlášť propagovat. „Jednak je vánoční reklamní trh obsazen, jednak chceme počkat, jak se zájem o službu sám rozběhne. Máme nicméně připraveny tři varianty případné propagace,“ sdělil Strategii David Duroň.

Stejný den jako O2 oznámilo start podobné služby UPC.