Orbán zešílel: Válčí s maďarským Babišem

Blog Tomáše Lemešaniho

Blog Tomáše Lemešaniho Zdroj: Strategie

Pokles popularity o třetinu za rok, souboj s bankami a protesty v ulicích už nejsou jedinými strašáky, které děsí maďarského premiéra Viktora Orbána. Během února si na něj vyšlápl jeden z jeho největších spojenců Lajos Simicska.

Bývalý Orbánův spolužák Simicska hraje v maďarské politice klíčovou roli. Muž, který z velké míry financuje vládní stranu Fidesz, je jejím pokladníkem a řídí její mediální kampaně, je známý také jako lobbista, bez kterého si podnikatel v Maďarsku v obchodu se státem neškrtne.

Pro Orbána byl dlouho pilířem, na kterém budoval svůj mediální obraz, teď premiérovi v televizi sprostě nadává a hrozí mu mediální válkou. Rozzlobil se prý kvůli plánu maďarské vlády zavést na mediální příjmy z reklamy rovnou pětiprocentní daň.

Ta by Simicsku stála miliardy forintů. Peníze totiž vydělává kromě politiky a stavebnictví hlavně svou mediální skupinou. Magnát vlastní deník Magyar Nemzet, zpravodajskou stanici Hír TV či rozhlasovou stanici Lánchíd. Orbánovi proto vyhlašuje totální válku a vyhrožuje mu prozrazením věcí, o kterých se při práci ve Fideszu jako premiérův přítel dozvěděl. „Vím toho hodně, známe se přece 35 let. Co se mnou mohou udělat? Zastřelit mě?“ řekl v televizním přenosu Simicska.

První bitvu války však vyhrál Orbán. Když začal Simicska otevřeně mluvit o tom, že využije svoje média k boji proti Orbánovi, podali výpověď všichni šéfové Simicskových médií – prý kvůli morálním zásadám. Jak totiž vyplývalo ze Simicskových pokynů, je opravdu připravený jít i přes mrtvoly a premiéra za každou cenu očernit. Nejprve odešli šéfredaktoři největších médií ze Simicskova impéria, pak dala maďarskému magnátovi sbohem i velká část editorů a redaktorů, kteří odmítli přijmout roli loutek v souboji znepřátelených mocných mužů.

Co je za tím?

Podnikatel ovšem v kampani nepolevuje. Z výpovědí si těžkou hlavu nedělá a personál plánuje obratem vyměnit. „Samozřejmě, že média, naše média, proti tomu budou bojovat a budou kašlat na to, co Orbán říká,“ komentoval Simicska pro Reuters plánovanou mediální daň.

V Maďarsku už od loňska funguje progresívní mediální daň. Ta se však vztahuje jen na média s vyšším objemem prodané reklamy. Nové plány mluví o plošném zdanění. Problém to samozřejmě je, ale nejvíc zasáhne spíše malá média. V případě zášti mezi Orbánem a Simecskou se začíná polemizovat o jiných příčinách vzájemné nenávisti.

Orbán po loňském potvrzení mandátu dosadil do čela Fideszu mladší politiky, kteří postupně odstavují starší tváře na druhou kolej. Lajos Simicska už nemá kasu strany pod kontrolou a Orbán mu nezajistil účast na státním obchodě s plynovými zásobníky.

Situace se vyhrocuje a muži začínají v boji přitvrzovat. Orbán by však měl pamatovat na to, jak silnou zbraní média jsou. Pokud se se starým spolupracovníkem neudobří, hrozí mu, že již přebujelé problémy vládní strany neudrží pod pokličkou. Z triumfálního loňského prodloužení mandátu tak již po pár měsících nemusí zůstat vůbec nic.