Peter Duhan: Poslední rozhovor

Peter Duhan byl ještě nedávno generálním ředitelem Českého rozhlasu

Peter Duhan byl ještě nedávno generálním ředitelem Českého rozhlasu Zdroj: Repro Strategie (Hynek Glos)

„Budeme klást zasvěcené otázky, nabídneme informace v patřičných kontextech a přimějeme politiky zaujmout jasná stanoviska.“ To sliboval generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan v rozhovoru pro říjnové číslo měsíčníku Strategie jen pár dnů předtím, než rezignoval.

V říjnové Strategii si dále přečtete o datové revoluci v telekomunikacích, o podivné hře kolem Agentury roku, souboji svatomartinského vína s beaujolais či prvoligové kontroverzi značky Benetton. A Robert Haas Strategii prozrazuje, že do své agentury Symbio hledá jen hvězdy.

Titulní strana Strategie 10/2015Titulní strana Strategie 10/2015 | Repro Strategie (Hynek Glos)

„Hon za poslechovostí je zavádějící a nebezpečný, zejména pro veřejnoprávní rozhlas,“ říká Peter Duhan, nyní již bývalý generální ředitel Českého rozhlasu.

Vnímáte jakékoli snahy ovlivnit obsah zpravodajství Českého rozhlasu?

Zcela zodpovědně říkám, že Český rozhlas není pod žádným politickým tlakem. Vysílá svobodně a také ctí svobodu projevu. Snažíme se být objektivní a vyvážení, k tomu nás ostatně nabádá i zákon. Samozřejmě jsou nějaké tlaky ze strany Rady Českého rozhlasu, která má často názory na fungování rozhlasu rozdílné než jeho vedení. Je to ale otázka diskuse, která prozatím vždy vyústila v kompromis. Dovolím si však tvrdit, že mne ani vysílání Českého rozhlasu žádní politici neovlivňují.

Vás nástup do funkce provázela řada záměrů a plánů na zásadní změny. Do jaké míry se daří váš projekt naplňovat?

Zásadní změny už Český rozhlas prodělal, o tom jsem přesvědčený. Vyprofilovali jsme vysílání jednotlivých stanic. Radiožurnál je proudová stanice, Dvojka je spíše stanicí rodinného typu pro široké spektrum posluchačů, oddechová a poklidná, která má tichým a nenápadným způsobem posluchače vzdělávat. Vltava plní úlohu artové kulturní stanice.

A pak máme stanice regionální, které kolegové z BBC nazývají zlatým vejcem veřejnoprávnosti. Ty prodělávají velké změny, pokud jde o jejich programový profil. Povedlo se nám zastavit úbytek posluchačů regionálních stanic, což je pro mne důkaz, že jdeme správnou cestou. Důležité jsou však i doplňkové stanice, například Junior pro dětské a dospívající posluchače či stanice Wave pro mladé.

Peter Duhan už z pozice generálního ředitele Českého rozhlasu odstoupilPeter Duhan už z pozice generálního ředitele Českého rozhlasu odstoupil | Repro Strategie (Hynek Glos)

Největší změny se ale týkají stanice Plus, která bude nově vysílat celoplošně na velmi krátkých vlnách...

Až tuto stanici spustíme, budu mít já jako generální ředitel konečně dobrý pocit, že jsem na své misi dosáhl toho, čeho jsem dosáhnout chtěl. Tedy že budeme mít portfolio stanic, které odpovídá západnímu standardu, jako například BBC, ARD, případně dánskému či norskému rozhlasu. Budeme mít komplementární, vyprofilované stanice. Informační Radiožurnál, oddechovou Dvojku, artovou Vltavu, síť regionálních stanic, nesmírně důležitých z hlediska veřejnoprávního poslání Českého rozhlasu, a stanici Český rozhlas Plus, jejímiž klíčovými pilíři je vytváření kontextů a vědomostní převis.

Vysílání budou připravovat a moderovat mimořádně vzdělaní novináři, schopní tyto kontexty vytvářet a zasazovat do nich aktuální události. Celé toto portfolio jednotlivých stanic udělá z Českého rozhlasu mediální dům srovnatelný se standardem, který je běžný na západ od našich hranic. Český rozhlas je koneckonců také nejstarší mediální dům v České republice, s tradicí, na kterou musíme s respektem navazovat a kterou musíme dále rozvíjet.

Celý rozhovor a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 10, která vychází 23. října.