Vizuálně se mi reklama Českých drah (ČD) líbí. Když vlak projíždí lesem nebo naší krásnou krajinou, dostávám chuť vyrazit na výlet právě s národním dopravcem. Některé momenty mi ale přijdou nelogické a postrádají vtip a zajímavý příběh. Chápu, že jde o image, ale žádné opravdové benefity ČD zde ani náznakem nezazní.
O melancholické a dojemné chvilky však není nouze. Zde na nás z briefu čouhají emoce, o kterých spot bezesporu je. Stará paní, která dojatě kouká na malou holčičku vyfukující bubliny, zajisté nenechala jediné oko suché. Stejně tak její malý a roztomilý Jack Russell teriér jistojistě oslovil všechny pejskaře. Na závěr ještě pán s cedulí „Hledám paní se psem“ pro všechny demonstranty, kteří cedule s nápisy prostě milují.
Ale pozor, svatebčané čekající na přejezdu v historických autech se obratem objevují na vlakovém nádraží a dobíhají tentýž vlak. Vlaky jsou tedy tak pomalé, že je dojede i historické vozidlo? Strávit svatební noc v lůžkovém kupé je jistě sen každé nevěsty, tak proč nám ho pořádně neukázali?
Proč se ze spotu nedozvíme, že ČD mají dětské vagony s kinem a že s In Kartou se kromě jízdy vlakem dostanete i na kulturní akce? Předpokládám, že to prostě nebylo v zadání.
Koleje a osudy
Na začátku nás do děje uvede upjatá paní s přísným výrazem a telefonem u ucha. Po jízdě vlakem se však promění ve volnomyšlenkářskou punkerku. Je pravda, že jízda vlakem bývá dost často „punk“, ale mám pocit, že dvě cílovky v jedné roli ukazují pravděpodobněji šetření nákladů na herce než to, že vás jízda vlakem doopravdy změní v pankáče. Ani trojice dědulů, kteří nostalgicky čekají na vlak u trati, pro mě není odpovědí na otázku, v čem jsou ČD tak skvělé a proč bych s nimi měl začít jezdit. Doufám, že měli pánové v termosce alespoň čaj s rumem.
Humor je podáván ve velmi malých dávkách, odfouknutá čepice a otec spící s otevřenou pusou situaci nezachrání. Mám obavu, jestli tato emotivní jízda plná vinět není z dneška do včerejška místo z dneška do zítřka, jak říká voice over, který hovoří o našich cestách a osudech. O tom, proč jsou naše cesty s ČD lepší, neříká ale vůbec nic. To, že vlakem jezdí různí lidé s různými osudy, ví každý, ale proč by měli začít jezdit i ti, kteří volí jiné dopravní prostředky, se ze spotu zkrátka nedozvíme, a to je škoda.
Matěj Masařík, copywriter Havas Worldwide Prague | Matěj Masařík, copywriter Havas Worldwide Prague