Polsko i porno: nová tvář magazínu Foto

Redesignovaný magazín Foto

Redesignovaný magazín Foto Zdroj: Repro Strategie (Foto)

Na jedné straně jsou fotografové, kteří srovnávají nekonečné množství fotografických vychytávek, a na té druhé jsou milovníci umění fotografie. Pro první skupinu je tu velmi bohatá nabídka webů a časopisů, ti druzí tak trochu strádají. Jednou z mála možností pro ně je magazín Foto, který se ke čtvrtým narozeninám dočkal redesignu od brněnského studia Artishock.

Cílem šéfredaktora Tomáše Hlívy bylo jít proti proudu webových projektů, a naopak nabídnout kvalitní tištěný produkt, který si uživatel rád přidá do knihovny. Na poli fotografie funguje Foto jako platforma, která představuje nové umělce, s úctou připomíná ty staré a informuje o aktuálních výstavách.

Hlíva věří, že se kvalitním obsahem vymezí proti ostatním webům a časopisům. Rozhodně se trefuje do stylu těch, kteří do nekonečna nesrovnávají objektivy, a naopak se chtějí dozvědět něco nového, například co se děje v současné polské fotografii.

K redesignu přibyl kvalitnější papír v různých barevných podtónech, který v čtenáři vzbuzuje pocit tištěné galerie. Editoři si dokážou s prezentací fotografií vyhrát, a tím respektovat formát a záměr umělce. Texty nebují nekonečnou řadou cizích slov, naopak jsou místy až familiární. Záleží jen na rozpoložení čtenáře, zda si rád potyká s umělcem (zejména v rozhovorech) a snáze se zorientuje v obsahu, nebo by raději k umělcům vzhlížel.

I tento fakt je možné vnímat jako přiblížení k fotografii, která by měla být pochopitelná pro všechny. Časopis Foto se nebojí vybírat i kontroverznější témata, například pozadí natáčení pornofilmů, což bezesporu do spektra dokumentární fotografie patří.

Závěrečným plusem je pobízení čtenářů ke sběratelství. Fotografie je spíše okrajová záležitost a „osvědčení“ umělci jsou v galeriích velmi drazí. Díky projektu magazínu je možné pořídit výtisk třeba od Jindřicha Štreita nebo Ibra Ibrahimoviče a dalších umělců za dva tisíce korun.