Příběh značky VW Golf píše popová star

Volkswagen Golf, model 1974

Volkswagen Golf, model 1974 Zdroj: Repro Strategie

Rozlehlým sálem výstavního centra automobilky Volkswagen na berlínské třídě Unter den Linden to jen zašumělo. Na červený koberec vstoupil Robbie Williams, hvězda světové pop music. A také nový marketingový manažer Volkswagenu.

Bylo až neuvěřitelné, jak zareagovaly dvě přítomné české novinářky středního věku, do doby jeho příchodu „decentní dámy“. „Málem jsem si na něho sáhla, jak procházel kolem!“ vykřikla jedna. Druhé jen planul zrak.

Právě pro tohle Volkswagen Robbieho Williamse koncem loňského roku najal. Aby vzbuzoval emoce. Přitáhl pozornost k jinak konzervativně laděným vozům značky a hlavně modelu Golf. Spojil dvě ikony doby udávající trendy. Charismatickou pop star s automobilovým bestsellerem.

„Vzal jsem to, protože to pro mě představuje velkou změnu. Ze světa popu konečně mohu na chvíli vypadnout a dělat něco pořádného,“ odůvodňoval svoje rozhodnutí s nadhledem charismatický britský zpěvák. Přitom se šibalsky usmíval. Už ale nedodal, kolik za to, že se stal ambasadorem Golfu a dalších modelů Volkswagenu z edice Club & Lounge, dostal zaplaceno. Ale bylo očividné, že se to jemu i největší evropské automobilce a druhé největší na světě vyplatilo.

Robbie Williams zatím Golf propaguje v Německu, ale již brzy se kampaň s ním, coby manažerem VW, rozletí do celého světa. Nebude to poprvé, kdy bude jeden z nejprodávanějších vozů planety vychvalovat známá osobnost. Od roku 1974, kdy z výrobních linek ve Wolfsburgu sjel první model, byly VIP podporovatelů desítky, hlavně těch německých a rakouských.

Jubilant

Golf loni oslavil jubileum – čtyřicet let. Nejprve dobyl Evropu, na starém kontinentu se stal nejprodávanějším automobilem všech dob a postupně si podmanil celý svět. S několika výjimkami – až nyní ho třeba s velkým překvapením „objevují“ i ve Spojených státech. Jeho prodeje v průběhu let udivovaly, rostly neuvěřitelným tempem. Už dva roky po svém představení pokořil hranici milionu vyrobených a prodaných vozů. V létě roku 2013 pak překonal magickou hranici 30 milionů prodaných vozů.

A v nastoupeném tempu nepolevuje ani v současnosti, kdy úspěch slaví už jeho sedmá generace. Ta se vyrábí v německém Wolfsburgu a Cvikově, čínském Fo-šanu a mexickém Pueblu.

Jeho význam – jako klíčového modelu pro automobilku – podtrhl na nedávné výroční konferenci Volkswagenu i Martin Winterkorn, šéf obřího koncernu zaměstnávajícího více než 600 tisíc lidí a sdružujícího dvanáct značek.

VW Golf se v roce 2013 stal nejlepším autem Evropy i celého světaVW Golf se v roce 2013 stal nejlepším autem Evropy i celého světa | Repro Strategie

V Berlíně zmínil, že právě model Golf pomohl významnou měrou k loňskému úspěchu. Roční prodeje koncernu vzrostly od roku 2007 dodnes o čtyři miliony na více než deset milionů v roce 2014.

Nelíbil se

Německou automobilku, která v 70. letech prožívala nelehké časy, Golf v podstatě zachránil. Vznikl v „bezčasí“, ve chvíli, kdy Volkswagen potřeboval náhradu za končícího populárního „brouka“. Toho se prodalo po celém světě 21,5 milionu kusů a koncern najednou nevěděl kudy kam.

Na podobě Golfu se podílel designér Giorgetto Giugiaro, který měl v Turínu své studio Italdesign. Představitele německé značky zaujal svými výtvory, proto ho najali, aby stvořil nový vůz. V rozhovoru pro deníky La Republica a La Stampa slavný designér řekl, že po něm chtěli auto, které by se podobalo Fiatu 128.

Zprvu vše pobíhalo bez problémů, návrh nového vozu se Němcům líbil. Když se ale v roce 1971 ujal vedení automobilky Rudolf Leiding, vše se najednou pokazilo. „Golf málem nevznikl. Jemu se to auto vůbec nelíbilo,“ vzpomínal s hořkostí v hlase Giugiaro.

Do projektu ale už bylo investováno příliš velké množství prostředků a času na to, aby se ho někdo pokusil zastavit. A ve finále představitelé automobilky nelitovali. Lidé si „nenápadný“ Golf rychle zamilovali. Dnes je nikoli náhodou zmiňován jako symbol designového konzervatismu.

Milionové série

První generace Golfu, u jejíhož zrodu stál Giugiaro, byla nejúspěšnější. Vyráběla se od roku 1974 do roku 1983 a z výrobních linek závodů sjelo 6,8 milionu kusů těchto vozů. Vedle Golfu to byly i modely Golf GTI (1976), Golf Cabriolet (1979) a Golf GTD (1982). V srpnu 1983 přišel na trh Golf II, následoval Golf III v roce 1991. Ten byl prvním typem této modelové řady, který byl dodáván s čelními airbagy. Součástí třetí generace stal i první kombi Golf Variant.

Už za šest let tu byla další generace. V roce 1998 představil Volkswagen první model Golf 4Motion s pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. A o čtyři roky později udivil s modelem Golf R32 s maximální rychlostí 250 km/h.
Golf V představený v roce 2003 bodoval hlavně díky nové čtyřprvkové zadní nápravě a sedmistupňové převodovce DSG. Jako světový unikát byl v roce 2006 představen motor Twincharger (TSI), který kombinoval přeplňování turbodmychadlem a kompresorem.

Současná verze Golfu oproti původní narostla o půl metru do délky, pět centimetrů do výšky a téměř dvacet do šířky.Současná verze Golfu oproti původní narostla o půl metru do délky, pět centimetrů do výšky a téměř dvacet do šířky. | Repro StrategieSoučasný VW Golf je oproti původní verzi delší o půl metru, širší o dvacet centimetrů a také o pět centimetrů vyšší.

Ve stejné době debutoval také Golf Plus, v roce 2007 CrossGolf, nový Variant a extrémně úsporný Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

Od roku 2008 se pod kapotou modelu Golf VI objevovalo stále více motorů TSI, zatímco u vznětových modelů TDI došlo k přechodu ze systému vstřikování čerpadlo–tryska na systém common rail. Ten přinesl vyšší dynamiku při nižší spotřebě paliva. Druhý Golf BlueMotion měl průměrnou spotřebu jen 3,8 l/100 km.

Sedmá generace

Sedmý Golf oslavil světovou premiéru 4. září 2012. O rok později získal korunu nejlepšího auta světa i Evropy. Golf sedmé generace zvítězil i v České republice v soutěži Auto roku 2013.

Vůz zaujal mimo jiné tím, že jeho hmotnost byla snížena o sto kilogramů. To pomohlo v závislosti na motoru ke snížení spotřeby v porovnání s předchůdcem až o 23 procent, nový Golf TDI BlueMotion 1 spotřebuje už jen 3,2 l/100 km. Vůz byl postaven na nové modulární platformě MQB, generační obměny zažily i motorizace.

Volkswagen nabízí od loňského roku Golf také jako elektromobil. Čistě elektricky poháněný e-Golf2 má dojezd přibližně 190 kilometrů. Nový Golf GTE3 s hybridním pohonem a možností vnějšího dobíjení dosahuje normované spotřeby pouhých 1,5 l/100 km, přičemž zhruba 50 kilometrů dokáže překonat s čistě elektrickým pohonem.

Kára pro pařmeny

Vedle angažování Robbieho Williamse zaujala německá značka v nedávných měsících i jinak, když jednu ze svých kampaní propagujících Golf sedmé generace zacílila na ty nejmladší, kteří ještě řidičské průkazy nevlastní.

Volkswagen představil nejúspěšnější model své historie v oblíbené herní závodní sérií Gran Turismo 6. Hráčům nabídl koncept VW GTI Supersport Vision Gran Turismo, vůz s hodně agresivním výrazem, který ale klasický design Golfu nezapřel. Tohle „ostré nářadí“ se v Gran Turismo 6 postavilo po bok dalším 1200 autům, například Chevroletu Corvette Stingray, BMW Z4 GT3, Nissanu GT-R NISMO GT3 nebo Audi R8 LMS ultra. S těmi mají mladí jezdci možnost se prohánět na 100 různých závodních tratích po celém světě.

Šéf designu VW Walter de SilvaŠéf designu VW Walter de Silva | Repro StrategieŠéf designu Walter de Silva v roce 2013 slavil dvakrát. VW Golf se stal nejlepším autem Evropy i celého světa.

Automobilové značky v poslední době spatřují právě v této formě prezentace obrovskou perspektivu. Je to pro ně klíčový trh. Právě před televizními obrazovkami či počítačovými monitory vyrůstají jejich noví zákazníci, a proto se s nimi snaží navázat vztah.

Jako úplně první s tím začal Mercedes-Benz. Následovaly týmy designérů značek Aston Martin, BMW, Mazda, Infiniti a dalších. Ty všechny nabídly hráčům svoje výtvory, a přidal se k nim i Volkswagen.

Pořád dobrý

To, jak německá automobilka Golf vizuálně po pravdě nepříliš vzrušivý vůz v současnosti představuje, dokládá i dva roky stará kampaň, která pojednávala o rodinném kombíku Golf Variant a měla všechny typické znaky propagačních akcí Volkswagenu. Její tvůrci – kreativní agentury adam&eve DDB, DDB Tribal Berlin a DDB Team Blue – ji nazvali Duel.

Třicetivteřinový televizní spot podkreslovala píseň skupiny Blondie s chytlavým refrénem One Way Or Another. Ve verzi pro printová média pak vše uvozovalo sedm sloganů – například „Působí atleticky i při cestě do tělocvičny“ nebo „XXL, ale pořád vypadá dobře“. Všechno mělo vtip, myšlenku, nezaměnitelný styl, se kterým se snaží Volkswagen oslovovat svoje zákazníky. A také to obsahovalo „jen tak mimochodem“ sdělení, že právě tento vůz je doslova napěchovaný nejmodernějšími asistenčními systémy.