PwC: Čtvrtina českých firem zkouší štěstí v novém odvětví

Obchod Julius Meinl ve Vídni

Obchod Julius Meinl ve Vídni Zdroj: CC BY-NC 2.0: kewing via Flickr

Stále více firem na českém trhu zjišťuje, že chtějí-li dál růst, musí se poohlížet v jiných oborech. Podle průzkumu, který provedla poradenská společnost PwC ČR mezi generálními řediteli významných firem působících v tuzemsku, čtvrtina z nich letos hodlá do nového odvětví vstoupit, případně do něj právě vstupuje.

Zejména společnostem, které mají rozsáhlé portfolio maloobchodních zákazníků, se přímo nabízí myšlenka, zda by pro své zákazníky nemohly dělat i něco jiného, nabídnout jim více či méně související výrobek nebo službu.

Příležitosti na trhu nalezly ale i specializované výrobní podniky, které mají volné produkční kapacity. Místo toho, aby prodaly volné haly nebo stroje, pro které nemají využití v rámci svého výrobního programu, zjistily, že své zkušenosti zdroje mohou uplatnit v příbuzném, ale třeba i úplně odlišném odvětví ekonomiky, vyplývá z průzkumu PwC.

„Jde o maloobchodní řetězce prodávající půjčky, zájezdy nebo telefonní volání. Sázkové terminály přijímající nejen tipy na šťastná čísla, ale umožňující platby za elektřinu, telefon nebo třeba koupi lístku na koncert. Společnosti se snaží maximálně vytěžit své kapacity a zároveň rozložit riziko svého podnikání pro případ, že by některý obor začal stagnovat. Z firem v rukou českých podnikatelů letos chystá vstup do nového odvětví dokonce třetina,“ uvedl řídící partner PwC ČR Jiří Moser.

Na dvě pětiny oslovených firem plánuje vstoupit do nového odvětví s inovací či odlišným model oproti společnostem, které v daném oboru již působí. Zejména v oblasti maloobchodních služeb to byly moderní informační a komunikační technologie, které firmám umožnily vstup do nové oblasti podnikání. Není to ale jen maloobchod, celkem 90 procent firem napříč odvětvími, které vstupují do nového oboru podnikání, uvedlo, že jim byl tento vstup umožněn právě díky některé z moderních technologií.

„Mobilní a vysokorychlostní internet a technologie umožňují firmám získávat a analyzovat poměrně detailní informace o jejich zákaznících a následně na jejich základě vytvářet cílené nabídky. Právě moderní technologie firmám nejčastěji umožňují vstup do nových odvětví,“ uvedl Moser.